Vad händer just nu i forumet? Topp 20    Aktiva ämnen  Aktiva ämnen   Visa lista på alla användare Användare   Sök Sök    Hjälp  Hjälp
   Registrering  Registrering    Logga in  Logga in
Förslag, förbättringar och vanliga frågor
 SBGFs forum: Förslag, förbättringar och vanliga frågor
Rubrik Ämne: En ny tuneringsform? SkickaSkicka
Författare
Meddelande << Föregående ämne | Nästa ämne >>
AKQJ10
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 27 aug 2007
Inloggad: Nej
Skickat: 20 jul 2009 kl 19:49 | IP loggad Citera AKQJ10

Jag vet inte om jag kommit på något nytt eller inte?

Tanken som slog mig var att man skulle kunna spela en vandlig doubel consulation, med enda skilnaden att lagen lottades ihop istället. Men jag insåg ganska snabbt att det skulle bli skandal om antalet deltagare var udda. Efter några månader har jag nu kom på en Hazard aktig lösning.

Vi säger att 27 deltagare vill lira en tunering i detta format. Det blir ju 13,5 lag= problem???. En lösning på problemet är att man istället lottar ut till 16 lag. 11 par och 5 singlar. (22+5=27). kruxet är då att singlarna har en stor fördel genom att de vinner hela priset själva, om de vinner. Men det löser man lätt genom att de som blir lottade till singlar tvingas att betala dubbla inköpet. 

När jag kom på denna geniala lösning så tänkte jag att man skulle kunna använda lösningen även när deltagar antaget är jämmt. 20 deltagare= 4 par och 12 singlar. 12 deltagare = 4par och 4 singlar, osv. Då slipper man tur momentet med bye oavsätt deltagar antal.

Vinner ett "par" tuneringen så får de utmana varandra i ytterligare en final. Där de gör upp om 1;a och 2;a pris. Vinner en singel tuneringen vinner han både första och andra pris, helt själv. 

Vad tror ni om detta tuneringsformat?

Redigerad av AKQJ10 den 20 jul 2009 kl 20:09

Nirk Lars
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 16 sep 2007
Land: Swaziland
Skickat: 22 jul 2009 kl 17:36 | IP loggad Citera Nirk Lars

Du är duktig på att komma med kreativa förslag Tommy. Det är fritt fram att anordna en turnering med din nya turneringsform. Jag skulle kunna tänka mig att försöka.

Men en sak du borde motivera är på vilket sätt detta är roligare än en vanlig dubbel. Att det inte blir några bye är ju visserligen en motivering.

Men spelar man dubbel är det inte så roligt att spela själv. (Jag och Loui spelade var sin match i SM-dubbeln då den andra var upptagen i viktigare match.) Att lotta dubbeln tycker jag däremot är en bra idé men tror nog att det är bättre att en udda spelare lottas in i ett lag bestående av tre spelare
Topp Se Nirk Lars's Profil Sök efter andra inlägg av Nirk Lars

Nirk Lars
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 16 sep 2007
Land: Swaziland
Skickat: 22 jul 2009 kl 17:42 | IP loggad Citera Nirk Lars

Men med lite eftertanke tycker jag att du är något på spåren. Inte som en variant på dubbeln utan snarare som ett sätt att korta ner en turnering där deltagarantalet är stort och tiden knapp. Typ en sommarkopp där deltagarantalet överstiger 32... fast det måste naturligtvis vara en orankad turnering

Redigerad av Nirk Lars den 22 jul 2009 kl 17:45
Topp Se Nirk Lars's Profil Sök efter andra inlägg av Nirk Lars

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

SkickaSkicka
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till:
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum