Vad händer just nu i forumet? Topp 20    Aktiva ämnen  Aktiva ämnen   Visa lista på alla användare Användare   Sök Sök    Hjälp  Hjälp
   Registrering  Registrering    Logga in  Logga in
Internationellt
 SBGFs forum: Internationellt
Rubrik Ämne: Nordic Open 2010 SkickaSkicka
Författare
Meddelande << Föregående ämne | Nästa ämne >>
Ingrid
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 26 apr 2004
Land: Sverige
Inloggad: Nej
Skickat: 26 dec 2009 kl 11:37 | IP loggad Citera Ingrid

Nu är det jul igen, å nu är det jul igen och julen varar än till påska...

Påsk är för mig och många andra = Nordic Open som 2010 går av stapeln i Köpenhamn vilket jag själv tycker är mycket trevligt. Föredrar Köpenhamn före Helsingör även om man inte har så mycket tid åt annat än att spela backgammon.

Allt om Nordic Open, som också är en av sex turneringar i World backgamman tour, går att läsa på följande hemsida: http://www.nordicopen.dk/

Än finns det gott om tid till planering till att boka resa mm. Men ett bra restips från mig ("halvdansken") är www.Norwegian.se Norrmännen erbjuder nämligen riktigt bra priser för alla svenskar som vill besöka våra danska grannar!

Vi ses på Nordic!

Redigerad av Ingrid den 26 dec 2009 kl 11:38
Topp Se Ingrid's Profil Sök efter andra inlägg av Ingrid

Ingrid
Vana användare
Vana användare

Skickat: 13 feb 2010 kl 11:51 | IP loggad Citera Ingrid

Vem åker?

Nordic börjar närma sig med stormsteg. Då och då blir jag tillfrågad om jag vet vem som åker till Nordic i år. Visserligen har några av er anmält sitt deltagande på Nordics hemsida men det är långt i från alla. Mitt förslag är därför, att alla som bestämt sig att åka eller funderar på att åka, skriver ett litet inlägg på den här tråden.

Själv har jag för avsikt att åka. Dels för att Nordic är, enligt mig, en av de absolut trevligaste internationella turneringar som arrangeras. Ett stort bidrag till detta är att det brukar vara många av oss medlemmar som åker dit. Förutom att spela bg så har vi allmänt KUL! För er som inte känner mig så väl så är KUL något av det bästa jag vet

En annan anledning till att jag åker är ur ett studiebersöksperspektiv. Swedish Open som planeras för fullt är liksom Nordic en del i World Backgammon tour. Formatet som spelas på Nordic kommer även att gälla för SO.

För alla som är tveksamma till att åka eller ej så finns det ytterligare några anledningar förutom att ha KUL:

- det kommer att arrangeras satellit till Swedish Open och de övriga turneringarna som ingår i touren

- vinnaren av Nordic har 1 plats av 16 i finalen som spelas senare i höst. Garanterad prispool i finalen är 32000 Euro!!

- vunna poäng på Nordic kan vara värdefulla. 6 platser till finalen går till de 6 spelare som samlat flest poäng och man får endast tillgodoräkna sig poäng från 3 stopp. Av de 6 stoppen på touren spelas 4 i Europa; Danmark, London, Sverige och Frankrike.

Mer att läsa:

www.nordicopen.dk

www.world-backgammon-tour.com

www.action-photo.se/player/quality/globe/Tourviewer_qualityg lobe.html

Med den sista länken kan du göra en panoramatur där Swedish Open kommer att spelas 3-5 september 2010. Välj konferensrum Stjärnrummet! Kika gärna på de olika rummen också. För er som väljer att boka in er på hotellet denna helg så kommer det att erbjudas specialpriser; 850:- för den enklaste varianten av singelrum. 901 kr för standard dubbelrum. Bor ni 2 i denna rumsvariant tillkommer 173 kronor per rum per natt (två personer delar alltså på 901-173 kr/natt).

Redigerad av Ingrid den 13 feb 2010 kl 12:00

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Registrerade sig: 25 apr 2004
Skickat: 19 feb 2010 kl 09:20 | IP loggad Citera DrDägge

En liten skräll i år är att jag faktiskt ska åka ner (mot bättre vetande?). På fredag den 2 April kl:08.21 går X2000 från Centralen. Ombord finns Doktorn, POM och kanske några fiskar till. Haken med att åka tåg på fredag är att man måste be någon annan fixa registreringen till turneringen då den stänger 12.00 samma dag.

Dr D

Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

Ingrid
Vana användare
Vana användare

Skickat: 28 feb 2010 kl 12:12 | IP loggad Citera Ingrid

Nu har även jag bokat min Nordic-resa. Eftersom jag har en princip att betala så lite som möjligt för både resa och boende har jag försökt att hitta ett "budget-alternativ". Ganska nöjd med resultatet och finns det någon mer som är som jag så är här ett tips. Alla priser var aktuella i går.

Avresa med SJ Stockholm - Lund den 1/4 kl 8.25. Lokaltåg från Lund-Köpenhamn (går ungefär ett tåg i timmen).

Pris 307:- inkl reservation av sittplats Stockholm-Lund

Hemresa med flyg (Norweigan) den 6/4 kl 16.10. Transfer Köpenhamn Huvudbangård-Kastrup samt transfer Arlanda-Stockholm C. I priset ingår även incheckning av 1 bage vilket behövs för att släpa hem troféerna  Med detta hemresealternativ får man en dag att tillbringa på Ströget. Aldrig fel att få spendera en dag i trevliga Köpenhamn!

Pris 643:-

Dubbelrum inkl frukost på Best Western Mercur Hotel (ligger ca 2 kvarter från Scandic) och 5 nätter:

Pris 3.915:-

Summa Sumarium: Strax under 3000:- för resa och boende 5 nätter under förutsättningar att man är två som delar på dubbelrummet.

Länk för att beställa hotell: www.hotels.com

Redigerad av Ingrid den 28 feb 2010 kl 12:14

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 02 apr 2010 kl 09:15 | IP loggad Citera DrDägge

Tåget avgick i tid och vi rullar i rask takt ner mot Köpenhamn. Härlig frukost ombord, vårsolen tittar in genom kupéfönstret, internetuppkopplingen fungerar, frugan och dotter är hemma, vad kan man mer begära. Skulle väl i så fall vara att några fiskar tittar in på ladbrokes eller dicearena - vi ses där!

Dr D

Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

AKQJ10
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 27 aug 2007
Skickat: 02 apr 2010 kl 12:29 | IP loggad Citera AKQJ10

Lycka till nu! läxa upp dansk jävlarna

Nirk Lars
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 16 sep 2007
Land: Swaziland
Skickat: 02 apr 2010 kl 16:07 | IP loggad Citera Nirk Lars

Ja kom hem med svenska framgångar och marknadsför SO hårt som fan!!!
Topp Se Nirk Lars's Profil Sök efter andra inlägg av Nirk Lars

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 03 apr 2010 kl 10:58 | IP loggad Citera DrDägge

Hygglig start för svenskarna. Jag försöker summera lite från main så får någon annan fylla på.

Det kom 131 spelare till start och alla svenskar fick 128 lottning. Förlorar man en match får man tugga vidare i "Fighters bracket". Turneringen spelas ung. som double elimination med skillnaden att det blir cup när 8:a  spelare återstår.

Kvar på vinnarsidan efter 2 omgångar är: Oscar, Peter C, Lövet,Pawel och Rönn.

På förlorarsidan kämpar Börje, Manouchehr, Doktorn, Pom, Svempa, Rickard P, och kanske några till? Vet tyvärr inte hur det gått för Kaiser Konrad eller Janne Bergström och jag kan ma missat någon till.

Doktorn

mspilo
Användare
Användare

Registrerade sig: 28 mar 2007
Skickat: 03 apr 2010 kl 12:15 | IP loggad Citera mspilo

Lægger till lite info hær nu då. Å med Danska bokstæver :)

Just nu spelas det vidare i huvudtuneringen samt fighters bracket.

Efter den 3.e omgången e spelad så lægger jag till resultatet.

Men kan avsløja att Pia och Emma De Groen e nu i Semifinal i dubbeln.

Denna ska spelas under eftermiddagen.

Så inom några timmar vet vi om det vankas final eller ej.

Återkommer om mer info snart från ett Blåsigt Køpenhamn.

Nirk Lars
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 16 sep 2007
Land: Swaziland
Skickat: 04 apr 2010 kl 17:42 | IP loggad Citera Nirk Lars

Hur går det för er där nere?
Topp Se Nirk Lars's Profil Sök efter andra inlägg av Nirk Lars

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 04 apr 2010 kl 22:17 | IP loggad Citera DrDägge

Pawel är klar för kvartsfinal i huvudturneringen. Övriga är utslagna.

Perserna har rånat mig på mina sista slantar i gårdagens nattliga chouetta.

Team Stockholm (Peter C, Lövet, Doktorn) är i final i team tournament.

Direkt från ett regnigt Köpenhamn // Dr D

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 05 apr 2010 kl 11:31 | IP loggad Citera DrDägge

Det blev torsk i finalen i team Tournament. Jag svor lite tyst över 15000 DKr som hamnade på fel ställe. Då hör jag Lövet, "Fan, ingen buckla den här gången heller".

I mixed spelades en helsvensk semifinal mellan Linda/Manouchehr mot Pia/Jesper. Matchen som gick till 5p startade strax efter midnatt (tidigt i morse svensk tid ). För att riktigt kunna njuta av spelet nötte lagen i ca 2,5 timmar. Klockan 0300 hade kunde Linda/Manouchehr efter några dubbelsexor vinna ett race och DMP. Finalen spelas idag.

Återstår nu Last Chance för oss andra fiskar...

Dr D

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 05 apr 2010 kl 15:24 | IP loggad Citera DrDägge

Robban J förlorade tyvärr sin kvartsfinal i Intermediate. Pawel spelar sista och avgörande set (bäst av 3 till 7). Han ligger under med 5-1 men har nu kubat och  har hyggligt bra chanser att fiska hem en gammon.

I advanced är  två goa grabbar, Johan Bynell och Jerker Sandberg, i semifinal. Båda spelarna förstås bördiga från Göteborg.

I övrigt är alla vi andra ute i allt.

Dr D

Redigerad av DrDägge den 05 apr 2010 kl 15:27

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 05 apr 2010 kl 21:40 | IP loggad Citera DrDägge

Pawel vann inte Gammon utan ställningen blev 5-3 till dansken. I nästa parti uppkom en intressant ställning. Vit (dansken) har rullat en 43:a och funderar på vad som är rätt flytt.

Dr D

von Bargen
Senioranvändare
Senioranvändare

Registrerade sig: 19 jan 2008
Skickat: 05 apr 2010 kl 23:25 | IP loggad Citera von Bargen

Vad sägs om 15/11, 14/11?

Det stoppar några bra i övrigt bra slag för svart, t.ex. 16, 15, 42, 33, 22, 66, samt att det bara släpper 6 skott av 36. Det ger också vit en bra punkt att attackera sin egen golden ifrån samt hyfsad spridning i outfield för att kunna slå upp svart på vall om han springer ut men inte kommer förbi.

Slå löst verkar ju annars vara ryggradsflyttet men det ger ju ändå 13 returer jämfört med 6 enligt mitt förslag samt att byggstenarna är mil därifrån även om svart vallar.

Micke 

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 06 apr 2010 kl 10:44 | IP loggad Citera DrDägge

Förutom mycket BG bjuder förstås Nordic Open på en rivalitet mellan de skandinaviska länderna. Många gånger, vid fika och middagsdiskussioner, återkommer en gammal klassiker som samtalsämne. Klicka, se, lyssna och njut!

http://www.youtube.com/watch?v=YlTukY9fV9Y

Dr D

Hard_To_Get
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 15 feb 2008
Skickat: 06 apr 2010 kl 13:36 | IP loggad Citera Hard_To_Get

Kul att en tomte går och vinner, dansk dessutom. 

Tomten > Matvey "finn alla fel" Natanzon.

Finalen är inspelad och länkad: http://www.nordicopen.dk/index.php?id=90

Dessutom resultatlistan för er som inte hittat: http://www.gammonmanager.com/

För övrigt är jag enig med Micke angående 43:an och kan inte se ett annat flytt som är i närheten. Att slå lämnar som sagt 13 träff och kan ödelägga vits överlevnad i matchen om svart klonkar.

Riz

Redigerad av Hard_To_Get den 06 apr 2010 kl 13:39

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 06 apr 2010 kl 14:01 | IP loggad Citera DrDägge

Jag får bara "kvalresultaten" på den länk du angav. Samma länk finns för övrigt på Nordic Opens hemsida.

Tack för länken till finalen!

Lasse

Ingrid
Vana användare
Vana användare

Skickat: 07 apr 2010 kl 07:45 | IP loggad Citera Ingrid

Så var Nordic Open över för denna gång

Fastän jag själv var iskall så var det som vanligt superskoj nere i Danmark. Att deltaga i en turnering med totalt 440 deltagare känns lite speciellt. Att vi det här året var många svenskar gjorde inte saken sämre. Ett jättestort tack alla för trevligt sällskap runt gammonbordet såväl som middagsbordet.

Ett trevligt inslag på detta års Nordic var att det spelades lite olika former av backgammonturneringar; Speedgammon och Sassangammon.

Speedgammon passade mig bra, "fort och fel"  Att spela 5-poängsmatch med klocka där tiden är satt till 2 minuter för matchen och 10 sek per flytt går fasligt snabbt.

Sassangammon var en kul upplevelse. Här spelar man med 3 tärningar och motståndaren får plocka bort valfri tärning. 2 tärningar gäller dock om man är på vall. Eftersom denna spelform tar lite tid går matchen till endast 1 poäng.

För alla er som går och längtar till september då SO skall spelas kan jag berätta att våra fina flyers gick åt som smör i solsken. Nu får vi hoppas på att många redan nu har noterat första helgen i september för ett besök i Stockholm och några anmälningar har redan droppat in på vår hemsida www.sbgf.se/so En av anmälningarna är vinnaren från den sattelit till Swedish Open som spelades på Nordic. Satelliten vanns av Allan Christensen, Danmark.

En uppmaning till alla medlemmar som tänker närvara vid årets SO är att redan nu skriva in sin avsikt att närvara. Anmälan är inte bindande

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

SkickaSkicka
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till:
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum