Vad händer just nu i forumet? Topp 20    Aktiva ämnen  Aktiva ämnen   Visa lista på alla användare Användare   Sök Sök    Hjälp  Hjälp
   Registrering  Registrering    Logga in  Logga in
Seriespel
 SBGFs forum: Seriespel
Rubrik Ämne: hur man kan göra serien lite roligare SkickaSkicka
Författare
Meddelande << Föregående ämne | Nästa ämne >>
AKQJ10
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 27 aug 2007
Inloggad: Nej
Skickat: 21 apr 2010 kl 00:37 | IP loggad Citera AKQJ10

Jag kommer inte vara med på årsmötet, så jag passar på att sprida min skit här istället. Jag vill inte åstakomma någon direkt föränding utan snarare hoppas jag på att ni andra ska få upp ögonen för att saker och ting inte alltid behöver vara så som det alltid varit

Idén jag har är att göra serien lite mer flexibel. Istället för att tvingas möta en motståndare ifrån varje lag i en lång match, så kan hemmalaget välja att alla möter alla i kortare matcher. I praktiken skulle det fungera så här. Hemmalagets kapten bestämmer om "uppgörelsen" ska spelas som vandligt (totalt 4st 13pt matcher) Eller om alla i laget ska möta alla i motståndar laget (alla spelare spelar 4 st 3pt matcher) (totalt 16st 3pt matcher). 

Nu funderar ni kanske på hur poäng beräkningen skulle fungera om man valde att använde sig av denna variant i verkligheten? Svaret är lätt! Spelas uppgörelsen på det vandliga sättet (13 pt matcher), så är varje vinnst värd 4 poäng. Väljer man att alla ska spela 4st 3 pt matcher istället, så ger varje vinst 1 poäng.  Storslam= 16-0 med andra ord. 

Jag vet inte vad ni tycker. Men eftersom jag åker ända ifrån södertälje varje måndag, känns det väldigt fattig att bara vinna en match åt gången. Det skulle kännas mycket bättre att vinna 4 st när man ändå är i farten

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Registrerade sig: 25 apr 2004
Land: Sverige
Skickat: 21 apr 2010 kl 08:30 | IP loggad Citera DrDägge

AKQJ10 skrev:

Jag kommer inte vara med på årsmötet, så jag passar på att sprida min skit här istället.

Jo, vi har förstått att det är så du jobbar...

Lars

Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

Fairlane
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 22 nov 2004
Skickat: 21 apr 2010 kl 09:36 | IP loggad Citera Fairlane

Kul tanke faktiskt, men personligen är jag lite allergisk mot så korta matcher. Det blir lite för mycket slump över det hela.
Topp Se Fairlane's Profil Sök efter andra inlägg av Fairlane

AKQJ10
Vana användare
Vana användare

Skickat: 21 apr 2010 kl 21:03 | IP loggad Citera AKQJ10

Jo helt klart blir det mer slump inblandat, men å andra sidan så kommer man spelar 4 gånger så många matcher.

Jag tror iofs att det blir mer skicklighets krävande att spela 4 korta matcher istället för en lång. Dels på grund av att ett litet fel ifrån 0-0 i en 13 pt match är ett stort fel i en 3pt match och en blunder i en 13 pt match är katastofal i en 3pt match osv osv. Sen kommer det in en liten pyskolgisk del, i att spela 4 matcher irad, svårt att spela bra i sista matchen om man torskat 3 raka, mm.

En annan fördel med att spela kortare matcher är att det e lättare att få de nya spelare att stanna kvar. Om man är en färsking så spelar man självklart ganska uselt i början. Och då kan man behöva ett antal försök på sig innan man lyckas vinna en 13 pt match. För de flesta sviker självförtoendet innan vinsten dyker upp, och så slutar de lira. Får man istället spela 4 korta matcher i veckan, så bör man få hem en seger lite snabbare.

Jag hade kommit på årsmötet om det inte krokade med gudstjänsten

Kim.w
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 29 nov 2006
Skickat: 22 apr 2010 kl 04:15 | IP loggad Citera Kim.w

Jag har en idé till årsmötet. Varför inte göra som de gör i den danska serien och spela alla matcher till 17 istället? Känns mycket roligare och bättre på alla sätt!

Nirk Lars
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 16 sep 2007
Land: Swaziland
Skickat: 22 apr 2010 kl 18:11 | IP loggad Citera Nirk Lars

Till skillnad från Tommy så tycker jag att seriesystemet är bra som det är. Kortare matcher passar utmärkt i turneringar för att få lite variation. Längre matcher, om än "bara" till 17, kan bli bra mycket längre och det orkar inte alla på måndagkvällar.

Till skillnad från Degis tycker jag dock att forumet är en bra plats att ventilera idéer som den här. Men vill du verkligen få en förändring måste du skicka in en motion i tid...
Topp Se Nirk Lars's Profil Sök efter andra inlägg av Nirk Lars

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Registrerade sig: 25 apr 2004
Skickat: 22 apr 2010 kl 21:49 | IP loggad Citera DrDägge

Nirk Lars skrev:

Till skillnad från Degis tycker jag dock att forumet är en bra plats att ventilera idéer som den här. Men vill du verkligen få en förändring måste du skicka in en motion i tid...

En liten övertolkning av vad jag menade.

1) Forumet är utmärkt för att diskutera idéer och just denna tråd är exempel på en intressant frågeställning. Därför borde jag kanske inte kommenterat Tommys inlägg, men han bad liksom om det och relevansen i några av Tommys inlägg har genom åren varit något tveksam...
2) Vill man få till förändring finns det som sagt möjligheten att skriva välformulerade motioner

Lars

Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

AKQJ10
Vana användare
Vana användare

Skickat: 23 apr 2010 kl 05:13 | IP loggad Citera AKQJ10

[QUOTE=AKQJ10]

Jag vill inte åstakomma någon direkt föränding utan snarare hoppas jag på att ni andra ska få upp ögonen för att saker och ting inte alltid behöver vara så som det alltid varit

Även jag är nöjd med serien som det är men vem har sagt att man ska vara nöjd med att vara nöjd

Humiliator
Användare
Användare

Registrerade sig: 23 nov 2007
Skickat: 26 apr 2010 kl 13:57 | IP loggad Citera Humiliator

AKQJ10 skrev:

Jag kommer inte vara med på årsmötet, så jag passar på att sprida min skit här istället. Jag vill inte åstakomma någon direkt föränding utan snarare hoppas jag på att ni andra ska få upp ögonen för att saker och ting inte alltid behöver vara så som det alltid varit

Idén jag har är att göra serien lite mer flexibel. Istället för att tvingas möta en motståndare ifrån varje lag i en lång match, så kan hemmalaget välja att alla möter alla i kortare matcher. I praktiken skulle det fungera så här. Hemmalagets kapten bestämmer om "uppgörelsen" ska spelas som vandligt (totalt 4st 13pt matcher) Eller om alla i laget ska möta alla i motståndar laget (alla spelare spelar 4 st 3pt matcher) (totalt 16st 3pt matcher). 

Nu funderar ni kanske på hur poäng beräkningen skulle fungera om man valde att använde sig av denna variant i verkligheten? Svaret är lätt! Spelas uppgörelsen på det vandliga sättet (13 pt matcher), så är varje vinnst värd 4 poäng. Väljer man att alla ska spela 4st 3 pt matcher istället, så ger varje vinst 1 poäng.  Storslam= 16-0 med andra ord. 

Jag vet inte vad ni tycker. Men eftersom jag åker ända ifrån södertälje varje måndag, känns det väldigt fattig att bara vinna en match åt gången. Det skulle kännas mycket bättre att vinna 4 st när man ändå är i farten

Hur tänker du att rankingpoängen skall beräknas?

Topp Se Humiliator's Profil Sök efter andra inlägg av Humiliator

AKQJ10
Vana användare
Vana användare

Skickat: 27 apr 2010 kl 20:04 | IP loggad Citera AKQJ10

Agerar först och funderar efteråt är en rolig filosofi Men problemet går nog att lösa på något smart sätt.

Redigerad av AKQJ10 den 27 apr 2010 kl 20:05

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

SkickaSkicka
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till:
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum