Vad händer just nu i forumet? Topp 20    Aktiva ämnen  Aktiva ämnen   Visa lista på alla användare Användare   Sök Sök    Hjälp  Hjälp
   Registrering  Registrering    Logga in  Logga in
Seriespel
 SBGFs forum: Seriespel
Rubrik Ämne: Serien 2011-2012 SkickaSkicka
Författare
Meddelande << Föregående ämne | Nästa ämne >>
Jonte
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 25 maj 2004
Inloggad: Nej
Skickat: 18 aug 2011 kl 20:45 | IP loggad Citera Jonte

För en viss tid sedan (kom ej ihåg när) så drytades förslaget att två matcher skulle spelas per omgång, om jag inte missminner mig så var tanken den att, detta skulle resultera i att fler "gick hem med en seger i bagaget" och därvidlag skulle tycka att det var roligare att spela gammon .

Jag kom ihåg att jag "log i mjugg", "denna socialfaschism dog för länge sedan".

När Conny igår berättade för mig att detta numera är infört from. säsong 2011/2012 trodde jag han skämtade. Vadan detta? Har jag missat ngt.? Bestämdes detta på årsmötet? Vad ligger till grund för detta beslut? 

/Jonte  

Topp Se Jonte's Profil Sök efter andra inlägg av Jonte

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Registrerade sig: 25 apr 2004
Land: Sverige
Skickat: 18 aug 2011 kl 21:20 | IP loggad Citera DrDägge

Om Jontes inlägg var ett skämt lyckades han ganska bra, men det tragiska är att Jonte nog är dead serious. Matcherna i serien har gått till 13 sedan starten 1980, det är ju helt sjukt att ändra det utan att Jonte fått möjlighet att lägga in sitt veto?

Varför väljer man då att spela två matcher till sju istället för en till 13? Finns flera skäl. Eftersom man tävlar om 8p istället för 4 skapas en större dynamik i serien. Omkastningar i tabellen kommer förmodligen att bli vanligare. Ytterligare ett skäl är att spelarna i serien skall få lite mer träning i att hantera match equity.

Det är sedan länge en myt att "långa" matcher skall vara så otroligt mycket mer utslagsgivande, att så inte är fallet vet de flesta av oss, speciellt du Jonte som slagit mig i flera 13 poängare. Jag tror att det är minst lika utslagsgivande att spela två till sju istället för en till 13, men jag har inte för avsikt att bevisa det, vi får väl se? Och allra sist, kortare matcher anser jag vara roligare pga mer action och snabbare avgöranden.

Och vilken/vilka dårar har beslutat om denna förändring? Ja, det var en enig styrelse, du är välkommen att ställa upp till nyval nästa år så vi får in lite friskt nytänkande. Vi kan erbjuda möjlighet att påverka beslut och därtill får du chansen att  lägga ett antal hundra timmar av din fritid. Sist men inte minst, du får också nöjet att lyssna på medlemmarnas stående ovationer. "Medlemmars kärlek min belöning" brukar jag säga.

Lasse

Redigerad av DrDägge den 18 aug 2011 kl 21:22
Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

AKQJ10
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 27 aug 2007
Skickat: 18 aug 2011 kl 22:04 | IP loggad Citera AKQJ10

DrDägge skrev:

Och vilken/vilka dårar har beslutat om denna förändring? Ja, det var en enig styrelse, du är välkommen att ställa upp till nyval nästa år så vi får in lite friskt nytänkande. Vi kan erbjuda möjlighet att påverka beslut och därtill får du chansen att  lägga ett antal hundra timmar av din fritid. Sist men inte minst, du får också nöjet att lyssna på medlemmarnas stående ovationer. "Medlemmars kärlek min belöning" brukar jag säga.

Lasse

Känns skönt å se att du är i form inför höstens krönika-marathon

Bfot
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 04 aug 2004
Skickat: 19 aug 2011 kl 09:59 | IP loggad Citera Bfot

Kul med nåt nytt. Skulle det visa sig att medlemmarna tycker att detta upplägg är sämre så är det ju bara att ändra tillbaka till nästa säsong. Och hur stor skillnad kan det bli egentligen? Fler matcher = fler chanser att betta = mer pengar i fickan. 

Bra gjort styrelsen!

MagnusJ
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 11 maj 2004
Skickat: 19 aug 2011 kl 10:28 | IP loggad Citera MagnusJ

Ja, som Björnfoten säger - det skadar ju inte att prova. Om jag förlorar mer än vanligt blir jag förstås emot och vice versa

En aktiv styrelse är alltid bra - det är bättre att det fattas beslut än att det fattas beslut

Topp Se MagnusJ's Profil Sök efter andra inlägg av MagnusJ

Stigge
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 02 aug 2005
Skickat: 19 aug 2011 kl 11:05 | IP loggad Citera Stigge

Bra beslut av styrelsen! Det är roligt när det händer något och jag tror också på att det blir roligare med den extra dynamiken med fler poäng på spel i varje omgång. Som andra skriver ovan - Skulle det av någon anledning inte slå väl ut så är det inte värre än att vi ändrar igen!

Jonte - Har du starka åsikter om vad som händer i t ex seriespelet så föreslår jag att du engagerar dig via/i styrelsen istället för att gnälla på forumet!

/S

Topp Se Stigge's Profil Sök efter andra inlägg av Stigge

Loui
Moderatorer
Moderatorer

Registrerade sig: 25 okt 2006
Skickat: 19 aug 2011 kl 13:47 | IP loggad Citera Loui

Bra att det kommer in åsikter för och emot styrelsebeslut här, en av anledningarna till att ha ett forum. Tycker det är intressant att få feedback på denna nya, och ganska stora, seriespelsförändring. Givetvis går inte alla styrelsebeslut hem hos alla, konstigt vore det annars. Och det måste vara så pass högt i tak här att en medlem få har avvikande åsikter gällande styrelsebeslut.

Ändå är det svårt att inte se Jontes inlägg som lite av en brandfackla. Speciellt i relation till medlemmars svaga intresse av att involvera sig i förbundet. Tänker på det löjligt låga deltagandet på årsmötet och på antalet inkomna motioner från medlemmar senaste året (=noll).

Välkomnar mer feedback gällande detta, och andra beslut. Konstruktiv feedback välkomnas än mer!

Loui
Topp Se Loui's Profil Sök efter andra inlägg av Loui

Jonte
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 25 maj 2004
Skickat: 19 aug 2011 kl 16:17 | IP loggad Citera Jonte

Måste tillstå att jag har svårt att förstå att mitt inlägg kan tolkas som kritik mot de som är engagerade i styrelsen. Likaså att jag på något sätt idiotförklarar ngn. Det brukar ju vara ngn. annan som står för de fiolerna. Vidare kan jag ju inte annat än tycka att jag ändå kanske råkade trycka på en öm tå då man får höra kommentarer i sann "folkhemsanda": " Har du starka åsikter om vad som händer i t ex seriespelet så föreslår jag att du engagerar dig via/i styrelsen istället för att gnälla på forumet
De
t var inte meningen att såra ngn., förlåt för det! Nu är vi glada och förenas i en trevlig BG-helg. Jag önskar mig själv rulltårta, er andra goda matcher
Topp Se Jonte's Profil Sök efter andra inlägg av Jonte

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 20 aug 2011 kl 00:06 | IP loggad Citera DrDägge

Hyfsad pudel Jonte, du inser iaf när du skall vika in skägget.  

Lasse

Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

PatrickL
Användare
Användare

Registrerade sig: 24 nov 2011
Skickat: 12 maj 2012 kl 10:55 | IP loggad Citera PatrickL

Kul att gå tillbaka till tidigare kommentarer, jag var bara tvungen att öppna denna tråd igen!

DrDägge skrev:

Varför väljer man då att spela två matcher till sju istället för en till 13? Finns flera skäl. Eftersom man tävlar om 8p istället för 4 skapas en större dynamik i serien. Omkastningar i tabellen kommer förmodligen att bli vanligare. Ytterligare ett skäl är att spelarna i serien skall få lite mer träning i att hantera match equity.

Det är sedan länge en myt att "långa" matcher skall vara så otroligt mycket mer utslagsgivande, att så inte är fallet vet de flesta av oss, speciellt du Jonte som slagit mig i flera 13 poängare. Jag tror att det är minst lika utslagsgivande att spela två till sju istället för en till 13, men jag har inte för avsikt att bevisa det, vi får väl se? Och allra sist, kortare matcher anser jag vara roligare pga mer action och snabbare avgöranden.

Lasse

Roligt att man så lätt ändrar uppfattning! Med detta menar jag INTE, att man inte ibland ska och bör göra det!

Topp Se PatrickL's Profil Sök efter andra inlägg av PatrickL

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 13 maj 2012 kl 00:20 | IP loggad Citera DrDägge

Kan du definiera vad snabb förändring av uppfattning innebär? Vi har spelat en serie om 26 matcher och jag sammanfattade läget med följande mening.

"Regeländringen spelar förmodligen i sig väldigt liten roll, mindre än många tror, men utfallet talar sitt tydliga språk."

Dvs. att spela 2x7 istället för 1x13 är egentligen av marginell betydelse, och jag står nog fast vid den ståndpunkten. Den tyngsta argumentet mot 2x7 verkar idag vara att 1-1 är ett tråkigt resultat.

Det finns många medelgoda/mediokra lag i ettan, sannolikheten för att ett av dem skall ha en bra säsong är inte obefintligt. Barhäng kom 2:a för ett par säsonger sedan och året efter åkte laget ut. Lagets sammansättning de två åren var nästan identiskt densamma, undantaget en värvad spelare. Var det hans "fel" eller slumpen som gjorde att laget presterade så mycket sämre året efter?

Doktorn

PatrickL
Användare
Användare

Registrerade sig: 24 nov 2011
Skickat: 13 maj 2012 kl 17:51 | IP loggad Citera PatrickL

Lilla Dägge, varför ska jag definera något som jag inte har sagt?

Det är stor skillnad på orden snabb resp. lätt? eller?

DrDägge skrev:

Kan du definiera vad snabb förändring av uppfattning innebär?

Topp Se PatrickL's Profil Sök efter andra inlägg av PatrickL

pom
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 30 apr 2004
Skickat: 13 maj 2012 kl 23:04 | IP loggad Citera pom

Såren ska gnuggas med salt :)

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

SkickaSkicka