Vad händer just nu i forumet? Topp 20    Aktiva ämnen  Aktiva ämnen   Visa lista på alla användare Användare   Sök Sök    Hjälp  Hjälp
   Registrering  Registrering    Logga in  Logga in
Förslag, förbättringar och vanliga frågor
 SBGFs forum: Förslag, förbättringar och vanliga frågor
Rubrik Ämne: Globgammon SkickaSkicka
Författare
Meddelande << Föregående ämne | Nästa ämne >>
DrStone
Användare
Användare

Registrerade sig: 29 sep 2011
Inloggad: Nej
Skickat: 05 dec 2011 kl 19:17 | IP loggad Citera DrStone

Vi är väl många som funderat på hur man kan minimera turelementet i backgammon på ett bra sätt, här är mitt förslag. Om det låter intressant tänkte jag att vi kör en turnering i Grottan på det här sättet nästa år.

Vi inför en ny enhet, kallad tex Globen (lämpligen globformad). Den ligger i början i mitten, precis som kuben. Närsomhelst får endera spelare, efter att han slagit sina tärningar, tillgripa Globen och "globa" vilket då betyder att han får slå om sina tärningar och Globen hamnar i motståndarens ägo. Det är allt. Har man globat får man inte kuba den gången, utan bara slå om sina tärningar (alt. får man även kuba).

Poya81 föreslår:

"1. Jag tycker att man endast ska få använda "globen" endast en gång per parti/spelare. Annars blir det för rörigt.

2. Låt oss säga att du(Drstone) använder "globen" och tvingar mig kasta om då ska jag kunna välja mellan att att lägga beslag på globen eller att jag får lägga beslag på kuben under partiet,   dvs drstone kan inte kuba tills jag har gjort det.  Om jag inte inte använder kuben under partiet läggs den tillbaka på "mitten" eller vad den nu heter.

dvs, blir jag "globad" får jag lägga beslag på globen eller kuben tills partiet är över. När nytt parti börjar nollställs allt som vanligt."

Jag hade initialt tänkt att man även skulle få globa motståndarens kast, men jag tänker nu att det troligen blir för komplicerat, det kan bli tjafs om var brickorna var placerade, och det är ingen idé att säga att man måste globa innan motståndare börjar flytta. Poyas kommentarer förutsätter den möjligheten.
Vad gäller möjligheten att man bara får använda den en gång så visst är det en möjlighet, fastän jag tycker det är mer spännande att den kan fara fram och tillbaka, dessutom kan det blir krångligt att hålla reda på om man globat eller inte.

Topp Se DrStone's Profil Sök efter andra inlägg av DrStone

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

SkickaSkicka
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till:
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum