Skickat: 09 jan 2012 kl 19:26 | IP loggad
|
|
|
Klocka eller inte klocka står oftast angivet i inbjudan tillsammans med obligatoriskt, straff eller preference samt vilka tider som gäller. Numera är det dessutom vanligt att Bronsteinregeln används.
Om du läser i SBGF:s Turneringsregler samt SBGF Serieregler (finns på hemsidan) så står där ganska tydligt vad som gäller när du spelar turneringsspel eller seriespel i Sverige. Spelar du en turnering i ett annat land så är mitt tips att alltid ta del av de regler som gäller för turneringen.
Praktiska tips är
Skriv alltid ner tiden på en lapp om du tar en paus.
Glöm inte att pausa klockan när det är paus - jag har varit med om att spelare har missat detta och förlorat matchen på tid.
Glöm inte att pausa klockan när du skall leta tärningar på golvet.
Stressa inte upp dig, flytta de enkla "självklara" flytten utan att fundera för länge så har du tid att tänka på de flytt där du känner att du behöver lite tid att fundera. Detta gäller om du normalt inte är en stekare 
Om din motspelare håller på att förlora på tid och dessutom ligger under i matchen - tänk en extra gång innan du kubar (jag har sett kostsamma "missöden" i denna typ av ställning)
Försök att spela med klocka lite då och då så är det inte så läskigt när du ställs inför faktumet att klocka är obligatoriskt eller sätts in av turneringsledare/serieansvarig som straff.
Redigerad av Ingrid den 09 jan 2012 kl 19:30
|