Vad händer just nu i forumet? Topp 20    Aktiva ämnen  Aktiva ämnen   Visa lista på alla användare Användare   Sök Sök    Hjälp  Hjälp
   Registrering  Registrering    Logga in  Logga in
Seriespel
 SBGFs forum: Seriespel
Rubrik Ämne: En reflektion angående matchlängd SkickaSkicka
Författare
Meddelande << Föregående ämne | Nästa ämne >>
Bfot
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 04 aug 2004
Inloggad: Nej
Skickat: 17 apr 2012 kl 11:11 | IP loggad Citera Bfot

Nu börjar det bli dags att utvärdera årets spelformat, med två st sjupoängare alternativt en match till tretton. Många har åsikter om detta och det är ju precis som det skall vara. Vi behöver ett förbund där nya idéer testas och där folk engagerar sig i saker.

För egen del har jag under säsongen dragits med en känsla att det här med sjupoängsmatcher känns lite... fjuttigt. Just så: fjuttigt. Som att slumpen styr mer än vanligt (vilket det ju gör eftersom det är kortare matcher), men även som att varje enskild match inte har någon särskild betydelse. Detta kan man kanske se i serietabellen som är jämnare än någonsin.

Jag offrade fem minuter på att kolla hur många poäng seriesegraren, sjätteplatsen (dvs sista slutspelslaget) respektive jumbon i division ett har tagit de senaste åren, räknat i % av möjliga poäng.

Säsong Seriesegrare Sjätteplats Jumbo
05/06 70 50 38
06/07 70 51 29
07/08 61 51 38
08/09 61 50 41
09/10 61 52 42
10/11 61 53 36
11/12 55 51 45

Nu är årets säsong inte klar ännu (en omgång kvar) men vi kan tydligt se att glappet mellan toppen och botten har minskat märkbart med nuvarande system. Bra eller dåligt? Det får väl var och en bedöma, men vi kan vara säkra på att om vi singlar slant i alla matcher istället för att spela om det kommer glappet minska ännu mer.

Spelet backgammon är så slumpbaserat i sin natur så min bestämda uppfattning är att vi inte behöver ha ett seriesystem som gör slumpmomentet ännu större.

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Registrerade sig: 25 apr 2004
Land: Sverige
Skickat: 17 apr 2012 kl 14:14 | IP loggad Citera DrDägge

Kortare matchlängd gör givetvis slumpmomentet större i en enskild match, men nu spelar vi dubbelt så många matcher, så analysen är ändå inte helt trivial. Jämförelsen borde göras med avseende på poäng (gärna kompletterat med standardavvikelse, variansanalys och konfidensintervall). Fast nog tycker många med mig att det faktum att Bye leder serien i sig är bevis nog för hur förkastligt sjupoängsmatcher är.

Doktorn

Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

Pippi
Användare
Användare

Registrerade sig: 22 mar 2007
Skickat: 17 apr 2012 kl 15:11 | IP loggad Citera Pippi

Håller med dr D.

Den observerade högre variationen vid 13p matcher ovan beror på att slumpen får mer utrymme med färre observationer (poäng), och i mindre grad på att skickligheten får mer utrymme vid 13p matcher än 7p. Båda effekterna existerar men jag är säker på att den första överväger.

Om man ökar antalet matcher med 13p matcher är jag övertygad om att variationen mellan lagen minskar, om bfots resonemang skulle stämma skulle den istället öka eller vara oförändrad.

Testa själv den som orkar genom att slå ihop flera säsonger med 13p matcher.

Topp Se Pippi's Profil Sök efter andra inlägg av Pippi

AKQJ10
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 27 aug 2007
Skickat: 17 apr 2012 kl 15:21 | IP loggad Citera AKQJ10

Jag håller med om att 7 pt matcher känns fjuttigt men jag
tror inte att det ökar slumpinslaget. Tvärtom blir
resultatet rättvisare enligt min övertygelse eftersom
alla beslut blir tyngre och viktigare. Att tidigare
skytteligor haft en vinstprocent på 70 vittnar inte om
skicklighet utan mest tur... ingen i världen är väl bra
nog för att vinna 70% i div.1, jag menar så dåliga kan ni
väl ändå inte vara?

Det största problemet med detta format är alla
förskräckliga 1-1or. Att ungefär 45% av alla möten slutar
oavgjort är för beiget för att tala om så jag sätter
punkt.

Slutsats: Vill vi göra serien till ett skapligt rättvist
spel bör vi spela 7-9 st dmp varje måndag istället. Vill
vi att serien ska vara rolig bör vi spela en längre och
rejälare matcher helt enkelt.

Detta var min ovetenskapliga analys av läget

Bfot
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 04 aug 2004
Skickat: 17 apr 2012 kl 15:28 | IP loggad Citera Bfot

Pippi skrev:

Håller med dr D.

Jag förstod faktiskt inte ens dr D:s åsikt i frågan.

AKQJ10
Vana användare
Vana användare

Skickat: 17 apr 2012 kl 15:35 | IP loggad Citera AKQJ10

Pippi skrev:

Testa själv den som orkar genom att slå ihop flera
säsonger med 13p matcher.

Det är bara att kolla på Rankingen, de som ligger i toppen
har mellan 56% och 63% och om det är rättvist eller inte
kan man ju diskuteras men den bör vara närmare sanningen än
skytteligorna. Någonstans här får vi helt enkelt komma till
insikten att allt som oftast är det slumpen som avgör
utfallet i en backgammon match.

MagnusJ
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 11 maj 2004
Skickat: 17 apr 2012 kl 16:19 | IP loggad Citera MagnusJ

Återigen om man orkade borde man väl göra ett KPI eller snarar RKPI (Rötkukspoängindex). Enligt modellen: 2005/2006 vann Vallkoma serien - men hur många procent av matcherna vann de följande år. 2006/2007 vann Alexande Lucas, hur många procent 2005/2006 + följande år efter segern o s v.

Och då har vi ändå faktorn med spelare som byter lag...

Topp Se MagnusJ's Profil Sök efter andra inlägg av MagnusJ

Jonte
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 25 maj 2004
Skickat: 17 apr 2012 kl 17:42 | IP loggad Citera Jonte

Innan säsongen var jag övertygad om att de starkaste spelarna/lagen skulle tjäna på 2* 7 poängs matcher. Detta pga. bättre kubhantering. Om det nu inte blev så utan ytterligare ökade turmomentet såsom Björnfot här ovan antytt tycker även jag att det känns fel. Jag önskar 13 p matcher åter. men inte mitt lag , och jag är så glad över att folk har en åsikt i frågan utan att det tar hus i h**vetet .

/Jonte

Ps. Satt och tittade på NO-finalen på nätet och hade föredragit en 21 p match istället för som nu 3 * 7 matcher eller 2*7 som det nu blev.

Topp Se Jonte's Profil Sök efter andra inlägg av Jonte

PatrickL
Användare
Användare

Registrerade sig: 24 nov 2011
Skickat: 17 apr 2012 kl 18:28 | IP loggad Citera PatrickL

Bfot skrev:

Nu börjar det bli dags att utvärdera årets spelformat, med två st sjupoängare alternativt en match till tretton. Många har åsikter om detta och det är ju precis som det skall vara. Vi behöver ett förbund där nya idéer testas och där folk engagerar sig i saker.

För egen del har jag under säsongen dragits med en känsla att det här med sjupoängsmatcher känns lite... fjuttigt. Just så: fjuttigt. Som att slumpen styr mer än vanligt (vilket det ju gör eftersom det är kortare matcher), men även som att varje enskild match inte har någon särskild betydelse. Detta kan man kanske se i serietabellen som är jämnare än någonsin.

Jag offrade fem minuter på att kolla hur många poäng seriesegraren, sjätteplatsen (dvs sista slutspelslaget) respektive jumbon i division ett har tagit de senaste åren, räknat i % av möjliga poäng.

Säsong Seriesegrare Sjätteplats Jumbo
05/06 70 50 38
06/07 70 51 29
07/08 61 51 38
08/09 61 50 41
09/10 61 52 42
10/11 61 53 36
11/12 55 51 45

Nu är årets säsong inte klar ännu (en omgång kvar) men vi kan tydligt se att glappet mellan toppen och botten har minskat märkbart med nuvarande system. Bra eller dåligt? Det får väl var och en bedöma, men vi kan vara säkra på att om vi singlar slant i alla matcher istället för att spela om det kommer glappet minska ännu mer.

Spelet backgammon är så slumpbaserat i sin natur så min bestämda uppfattning är att vi inte behöver ha ett seriesystem som gör slumpmomentet ännu större.

1) Ja, 7p matcher kan tyckas fjuttiga!

2) Givetvis finns det fler anledningar till skillnaden i tabellen mellan i år och tidigare år än att vi har ett nytt spelsystem med matcher till 7. En viktig del som förklarar delar av skillnaden är att samtliga de 2-3 bästa lagen har haft lite mer otur än normalt, därav Bye i nuvarande serieledning, vilket även med det tidigare systemet med stor sannorlikhet hade inneburit lägre %-tal än 61% för vinnande lag.

3) Hur stor skillnad är det att vinna i en 7 resp. match till 13.

- Är man 100p bättre än motståndaren så innebär det i % 60/40 i en match till 13 och 58/42 i en match till 7.

- Är man 200p bättre än motståndaren så innebär det i % 70/30 i en match till 13 och 65/35 i en match till 7.

- Är man 300p bättre än motståndaren så innebär det i % 78/22 i en match till 13 och 71/29 i en match till 7.

4) När ett av de bättre lagen spelar mot de övriga så bör de kunna hålla 60/40 (13p/match) eller 58/42 (7p/match) mot övriga lag om de i snitt har en rankingpoäng som överstiger motståndarnas med 100p per spelare.

Med detta sagt så vill jag understryka att skillnaden i vinstprocent mellan matcher till 13 eller matcher till 7 med stor sannorlikhet bör stanna på mellan 2 och 4% beroende på spelstyrka mellan lagen. M.a.o. Ja, slumpen har något större inverkan nu än vid det tidigare spel systemet.

Dock lämnar jag frågan vilket system som är bäst, själv föredrar jag nog 3*5p, så man alltid har en vinnare och en förlorare. Oavgjort tycker inte jag är alltför kul! Men jag tror samtidigt inte att detta förslag skulle få majoritet, speciellt med tanke på hur 2*7p matcher hitintills har slagit ut. Och då skulle säkerligen någon kvackare/tyckare säga "Nu kan vi lika gärna singla slant". Borde inte vikten av bra kubhantering premieras, vilket det gör ju fler matcher man spelar, undantaget matcher till 1 eller 2.

Om jag får gissa utfallet på nuvarande enkät så tror jag att om Kolingen eller Bye vinner serien så kommer vi gå tillbaka till matcher till 13p inom kort, men igentligen spelar det ju ingen större roll eller hur!

Conny, 70% i div 1. (matcher till 7 till trots) efter att spelat så många matcher och ha mött så bra motståndare. Bara att lyfta på hatten!

Patrik L

Redigerad av PatrickL den 17 apr 2012 kl 18:38
Topp Se PatrickL's Profil Sök efter andra inlägg av PatrickL

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 17 apr 2012 kl 19:18 | IP loggad Citera DrDägge

Jag tror inte riktigt Pippi tolkade mig rätt, men många stora tänkare (Wittgenstein, m.fl) ansåg sig ju också ständigt feltolkade. Men för att återgå till sakfrågorna, som väl i första hand handlar om hur mycket mer röta det är i en 7p match. Jag vill nog ställa mig någonstans mellan Bfot och Linderoth. Genom att titta på rankingsystemets formler får man en uppskattning på sannolikheterna, så gissar jag Linderoth gjort? Men jag tror nog att den faktiska skillnaden är lite större, speciellt när två spelare inom 100 rankingpoäng möts. Om vi säger 60/40 stämmer i en 13p match skulle jag spontant gissa att det borde röra sig om 56/44 i en 7p. Men jag har inga som helst bevis för den åsikten.

Men jag tycker faktiskt sidoargumentet 1-1 är tråkigt är ett av de tyngst vägande. Det är på något sätt skönare att en "vinnare" av singelmatchen utses, därför är 3x7 (eller 3x5) alternativt en match till 13p.

Serieformatet till hösten blir en nöt att knäcka för den nya styrelsen som tar över efter årsmötet, jag önskar dem lycka till

Doktorn

Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

supercrasch
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 30 aug 2004
Skickat: 17 apr 2012 kl 22:08 | IP loggad Citera supercrasch

50 46.2% 44.3% 44.3%
100 42.4% 38.8% 38.7%
150 38.8% 33.4% 33.4%
200 35.2% 28.5% 28.5%
250 31.8% 23.9% 24.0%

Detta är oddsen för tre olika matchtyper och sannorlikheten att en spelare vinner över en annan med skillnaden i rating.

Första kolumnen skillnad i rating.

Andra kolumnen står för 1st 7poängsmatch

Tredje kolumnen är en serie på bäst av 3st 7 poängs matcher

Sista kolumnen är 1st 16 poängs match.

Dra era egna slutsatser. ;-)

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 18 apr 2012 kl 09:13 | IP loggad Citera DrDägge

supercrasch skrev:
50 46.2% 44.3% 44.3%
100 42.4% 38.8% 38.7%
150 38.8% 33.4% 33.4%
200 35.2% 28.5% 28.5%
250 31.8% 23.9% 24.0%

Bravo - jag är impregnerad! Var hittar ni all denna matnyttiga statisik?

Jag gjorde ett litet stickprov och kontrollräknade några rader och det stämmer att vinstchansen "bara" ökar från 65 till 72 när man spelar 3x7 istället för 1x7. Det förefaller alltså som att en längre match gör jobbet bättre än flera korta. Vilken klåpare kom på att vi skulle spela två matcher till 7?

Doktorn

PatrickL
Användare
Användare

Skickat: 18 apr 2012 kl 09:30 | IP loggad Citera PatrickL

Jag tror inte riktigt på dina siffror Håkan:

Här är de jag känner till:

Diff. I rankingpoäng Underdogs vinstchans (1*5p) Underdogs vinstchans (1*7p) Underdogs vinstchans (1*13p) Underdogs vinstchans (5p bäst av 3) Underdogs vinstchans (1*21p) Underdogs vinstchans (7p bäst av 3)
50 46,84% 46,25% 45% 43,88% 43% 42,78%
100 43,69% 42,50% 40% 38,18% 37,5% 36,13%
150 40,53% 38,75% 35% 32,85% 32% 30,03%
200 37% 35% 30% 27,93% 26,5% 24,50%
250 34,22% 31,25% 25% 23,42% 21% 19,53%

Redigerad av PatrickL den 18 apr 2012 kl 10:02

supercrasch
Vana användare
Vana användare

Skickat: 18 apr 2012 kl 09:37 | IP loggad Citera supercrasch

Tycker personligen att en match till 17 med obligatorisk klocka skulle vara idealisk. Vi behöver alla öva klocka , och formatet 17 poäng är ju det gällande i de större tävlingarna. Laget kom fram till att 15 var ok också, men som sagt ju längre matcher desstå bättre utfall för skicklighet och mindre för tur.  Även om jag nog behöver extra mycket tur själv.    Supercrasch

supercrasch
Vana användare
Vana användare

Skickat: 18 apr 2012 kl 09:47 | IP loggad Citera supercrasch

Låter tabellmakarna och räkneexperterna stå för sina egna siffror, mina är hämtade från Warpgammon som är assosierade med mochy och falafel och det gänget, var du fått dina siffror från vet inte jag.

Själv är jag alldeles för usel på matte för att räkna ut sånt, jag kommer ju från generationen som fick lära sig mängdlära istället.

Supercrasch

Pippi
Användare
Användare

Skickat: 18 apr 2012 kl 10:05 | IP loggad Citera Pippi

13 poäng (104 matcher)     7 poäng (208 matcher)  
Vinstchans vid 100p rankingskillnad, favorit/underdog 60,0% 40,0%   57,5% 42,5%

täljare 62 42   120 88
nämnare 104 104   208 208
Förväntat tagna poäng 0,60 0,40   0,58 0,43

låg gräns 95% ki (för förväntade poäng) 50,6% 30,6%   50,8% 35,8%
hög gräns 95% ki (för förväntade poäng) 69,4% 49,4%   64,2% 49,2%

Lägger till denna, sista raderna alltså intervall för var andel tagna poäng av möjliga hamnar med 95% sannolikhet, för ett mycket bra resp ett uselt lag för de olika alternativen.

Har använt de angivna siffrorna enligt ovan för vinstchanser mellan två spelare 100p skillnad. Man får väl här tänka att resp lag i genomsnitt mot alla andra lag under säsongen per gubbe har 100p upp resp. ned. Kanke inte helt klockrent men ändå. Så bra/usla lag är har vi väl nästan i verkligheten.

PatrickL
Användare
Användare

Skickat: 18 apr 2012 kl 10:10 | IP loggad Citera PatrickL

Mina tabeller bygger på FIBS Calculator dock med 2 extra decimaler samt marginellt omgjord för att bli "raka" kurvor.

Så jag har ett antagande om att vår rankingmodell i stort överenstämmer med FIBS.

Dock så skall konstateras att en spelare ofta har en "något" felaktig ranking +-50p ibland mer!

Tanken med tabellen är först och främst att påvisa att 3*5p är bättre än 1*13 om man önskar en något rättvisare tabellsegrare.

PatrikL

Redigerad av PatrickL den 18 apr 2012 kl 10:12

supercrasch
Vana användare
Vana användare

Skickat: 18 apr 2012 kl 12:17 | IP loggad Citera supercrasch

supercrasch
Vana användare
Vana användare

Skickat: 18 apr 2012 kl 12:21 | IP loggad Citera supercrasch

Och denna bild demonstrerar hur bra jag är på matte.

Nirk Lars
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 16 sep 2007
Land: Swaziland
Skickat: 18 apr 2012 kl 23:46 | IP loggad Citera Nirk Lars

Vet inte om det inte är så relevant men supercrash
statistik gällande rating bygger nog på ett mångdubbelt
tusentals matcher medan de flesta inklusive jag själv
spelat som mest blygsamma enstaka hundra.

Vi vet alla att vårat rankingsystem är grovt snedvridet.
Snittratingen av aktiva spelare ligger väl någonstans
runt 1600 när den egentligen borde vara 1500 eller?

Vad jag försöker säga, eller undrar, är hur relevant
ratingen är som ett verktyg att avgöra matchformat? Jag
och Väse rösta för en återgång till 13 (eller längre) i
vilket fall.

Bra diskussion och tack Degis för ett sjukt bra jobb
Topp Se Nirk Lars's Profil Sök efter andra inlägg av Nirk Lars

Loui
Moderatorer
Moderatorer

Registrerade sig: 25 okt 2006
Skickat: 20 apr 2012 kl 08:53 | IP loggad Citera Loui

En liten fördel med att köra 2st 7p är att Fortuna inte kan känna sig säkra på serieseger inför den sista omgången 
Topp Se Loui's Profil Sök efter andra inlägg av Loui

Douglas
Användare
Användare

Registrerade sig: 26 aug 2004
Skickat: 20 apr 2012 kl 12:46 | IP loggad Citera Douglas

Rakt genom Svenska backgammonförbundets historien har den viktigaste tävling alltid varit Stockholms Serie. Vi har förvisso hittat på många stora tävlignar som SO och SM men genomgående, klockrent sedan förbundet bildades, har ingen tävling bettyt mer än vad Stockholms Serie gör. Det finns backgammonspelare som aldrig har spelat någon turnering utan det enda de bryr sig om och ser fram emot är måndagens serieomgång. Detta är det bästa tillfälle att visa vad vi står, att umgås med andra spelare och tillfället där den enskilde backgammonspelare ger allt för att vinna en match.

Konstaterat:

1. Stockholms Serie är det bästa vi har.

2. Det är menigslöst att komma hem "tomhänt". Oavgjorda individuella resultat är tråkiga!

3. Det är tråkigt att komma till måndagens serieomgång och sitta på bänken.

Förslag:

1. Gör Stockholms Serie roligare genom att tillämpa en vinnande form, t.ex. 3x5 med 10-15 minuter "officiella" paus mellan matcherna.

2. Låt hemmalaget ha en fördel genom att tillåta 2 byten efter första matchen och pausen. Då kan flera spelare användas som gör att flera kommer att ha kul på måndagar. (Eftersom jag råkar stå bakom baren, ser jag att varje måndag är 5-10 spelare bänkade). Dessutom kan flera spelare komma till Grottan senare (p.g.a. olika anledningar inte kan komma 19:00) och spela andra matchen om man är hemmalag. 

Genom att ha officiella paus (passar bra på 5x3), försvinner rökpaus och andra onödiga paus. Dessutom har folk mer tid att handla och äta i lung och ro så att man slipper fläckar eller matsmulor på brädet. 

PatrickL
Användare
Användare

Skickat: 20 apr 2012 kl 18:28 | IP loggad Citera PatrickL

Jag hittade ett par fel i min exceluträkning som låg till grund för min tabell.

Så här kommer en mer korrekt sådan:

Diff. I rankingpoäng Underdogs vinstchans (1*5p) Underdogs vinstchans (1*7p) Underdogs vinstchans (1*13p) Underdogs vinstchans (5p bäst av 3) Underdogs vinstchans (1*21p) Underdogs vinstchans (7p bäst av 3)
50 47,00% 46,00% 45,00% 44,18% 42,00% 42,32%
100 43,75% 42,50% 40,25% 38,28% 36,75% 36,13%
150 40,50% 39,00% 35,50% 32,81% 31,50% 30,42%
200 37,25% 35,50% 30,75% 27,75% 26,25% 25,21%
250 34,00% 32,00% 26,00% 23,12% 21,00% 20,48%

AKQJ10
Vana användare
Vana användare

Skickat: 21 apr 2012 kl 12:47 | IP loggad Citera AKQJ10

Ok när ämnet väl är på tapeten kan jag väl flumma loss.
Som det ser ut nu står det mellan tre olika alternativ.
1*13, 2*7 eller 3*5. För att röra om i grytan vill jag
komma med ett fjärde alternativ som kombinerar det sämsta
av 3 världar. Mitt alternativ går ut på att hemmalaget
avgör hur matcherna ska spelas. Man kan välja mellan 3
olika system 1*13 eller 2*7 eller 4*3 (alla möter alla i
en 3 poängsmatch.) Väljer man att spela 13 poängare får
man 4 poäng för varje seger. Väljer man 7 poängare får
man 2 poäng per seger. Och väljer man att alla ska möta
alla räknas varje seger som en poäng. Totalt delas det
alltid ut 16 poäng per match oavsett val av system.

Jag vet att detta kan bli svårrapporterat men det är
hemmalaget som ska rapportera och det är ju hemmalaget
som väljer system.

Loui
Moderatorer
Moderatorer

Registrerade sig: 25 okt 2006
Skickat: 21 apr 2012 kl 12:52 | IP loggad Citera Loui

AKQJ10 skrev:

Jag vet att detta kan bli svårrapporterat men det är
hemmalaget som ska rapportera och det är ju hemmalaget
som väljer system.

Och därmed tror jag att vi skulle behöva se oss efter en ny web-ansvarig!

Redigerad av Loui den 21 apr 2012 kl 12:53
Topp Se Loui's Profil Sök efter andra inlägg av Loui

Kim.w
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 29 nov 2006
Skickat: 21 apr 2012 kl 16:13 | IP loggad Citera Kim.w

Douglas skrev:

Rakt genom Svenska
backgammonförbundets historien har den viktigaste tävling
alltid varit Stockholms Serie. Vi har förvisso hittat på
många stora tävlignar som SO och SM men genomgående,
klockrent sedan förbundet bildades, har ingen tävling
bettyt mer än vad Stockholms Serie gör. Det finns
backgammonspelare som aldrig har spelat någon turnering
utan det enda de bryr sig om och ser fram emot är
måndagens serieomgång. Detta är det bästa tillfälle att
visa vad vi står, att umgås med andra spelare och
tillfället där den enskilde backgammonspelare ger allt
för att vinna en match.

Konstaterat:

1. Stockholms Serie är det bästa vi har.

2. Det är menigslöst att komma hem "tomhänt".
Oavgjorda individuella resultat är tråkiga!

3. Det är tråkigt att komma till måndagens serieomgång
och sitta på bänken.

Förslag:

1. Gör Stockholms Serie roligare genom att tillämpa en
vinnande form, t.ex. 3x5 med 10-15 minuter "officiella"
paus mellan matcherna.

2. Låt hemmalaget ha en fördel genom att tillåta 2
byten efter första matchen och pausen. Då kan flera
spelare användas som gör att flera kommer att ha kul
på måndagar. (Eftersom jag råkar stå bakom baren, ser jag
att varje måndag är 5-10 spelare bänkade). Dessutom kan
flera spelare komma till Grottan senare (p.g.a. olika
anledningar inte kan komma 19:00) och spela andra matchen
om man är hemmalag. 

Genom att ha officiella paus (passar bra på 5x3),
försvinner rökpaus och andra onödiga paus. Dessutom har
folk mer tid att handla och äta i lung och ro så att man
slipper fläckar eller matsmulor på brädet. 

Jag gillar Douglas variant!!

PatrickL
Användare
Användare

Skickat: 21 apr 2012 kl 19:11 | IP loggad Citera PatrickL

Hej, jag gillar nästan Douglas förslag, men ser en del brister!

Så här kommer ett något modifierat förslag:

Ja, minimera oavgjorda resultat genom att införa 3*5p eller 3*7p. Detta skulle öka antalet matcher (3*26*4=312 matcher/lag och säsong). På detta sätt möjliggör vi:

12-0, 0-12, 11-1, 1-11, 2-10, 10-2, 9-3, 3-9, 4-8, 8-4, 7-5, 5,7 samt 6-6 i slutresultat per omgång. Varvid vi automatisk får fler vinnande lag /omgång.

Tillåt byten, men bara efter 2-0/0-2 i matcher. Jag vill inte ha en ny motståndare när jag ligger under med 0-1, inte heller om jag skulle leda med 1-0 och än värre ett  byte vid 1-1.

Tillåt endast paus (10 min) vid 1-1, 2-0 eller 0-2.

Givetvis skulle denna ändring medföra att sämre spelare i % vinner något fler matcher. Men jag tror detta gagnar BG-utvecklingen, man måste vinna en del för att vilja fortsätta spela. Dessutom så blir det betydligt fler matcher, vilket har flera positiva effekter.

För er som gillar tabeller har jag gjort en som beskriver vinstförhållandet vid ett antal olika alternativ. Tabellen beskriver matchkvot (för hela säsongen) för vinnaren om de i snitt har 100p bättre ranking per spelare än snittrankningen på övriga lag i serien.

5p 7p 13p
104 45,5 44,2 41,9
58,5 59,8 62,1
208 91 88,4  
117 119,6  
312 136,5 132,6  
175,5 179,4  

Redigerad av PatrickL den 21 apr 2012 kl 21:45

PatrickL
Användare
Användare

Skickat: 22 apr 2012 kl 21:50 | IP loggad Citera PatrickL

AKQJ10 skrev:

Det största problemet med detta format är alla
förskräckliga 1-1or. Att ungefär 45% av alla möten slutar
oavgjort är för beiget för att tala om så jag sätter
punkt.

Med det nuvarande spelsystemet bör det bli 1-1 i ca.50% av samtliga matcher. Men det gör ju inte saken bättre eller hur!

Pippi
Användare
Användare

Skickat: 23 apr 2012 kl 10:19 | IP loggad Citera Pippi

Uppdaterad med de justerade vinstchanserna och 5*3 alternativet:

13 poäng (104 matcher) 7 poäng (208 matcher) 5 poäng (312 matcher)
Vinstchans vid 100p rankingskillnad, favorit/underdog 59,75% 40,25% 57,5% 42,50% 56,25% 43,75%

Täljare (förväntat vunna) 62 42 120 88 176 137
Nämnare (spelade) 104 104 208 208 312 312
Förväntad andel tagna poäng 0,5975 0,4025 0,5750 0,4250 0,5625 0,4375

låg gräns 95% ki (för förväntade poäng) 50,3% 30,8% 50,8% 35,8% 50,7% 38,2%
hög gräns 95% ki (för förväntade poäng) 69,2% 49,7% 64,2% 49,2% 61,8% 49,3%

Vi har nästan så bra lag som "favorit" men inte alls så dåliga som "underdog", enligt denna post: http://www.sbgf.se/forum/forum_posts.asp?TID=2001

Nirk Lars
Vana användare
Vana användare

Skickat: 23 apr 2012 kl 22:14 | IP loggad Citera Nirk Lars

Grattis Väse till seriesegern!!!! SSSsssSSS

AKQJ10
Vana användare
Vana användare

Skickat: 24 apr 2012 kl 12:37 | IP loggad Citera AKQJ10

PatrickL skrev:

AKQJ10 skrev:
Det största problemet
med detta format är alla förskräckliga 1-1or. Att ungefär
45% av alla möten slutar oavgjort är för beiget för att
tala om så jag sätter punkt.

Med det nuvarande spelsystemet bör det bli 1-1 i ca.50%
av samtliga matcher. Men det gör ju inte saken bättre eller
hur!

Jag tror sanningen ligger närmare 45 än 50 i alla fall i
div.2 men det kan ju hända att spelstyrkan skiftar mer i
2an än i ettan. Jag vet som vanligt inte vad jag snackar om

AKQJ10
Vana användare
Vana användare

Skickat: 24 apr 2012 kl 13:16 | IP loggad Citera AKQJ10

Om vi nu vill vara demokratiska finns det faktiskt ett
system som gör att alla får vara med å styra. Det är att
hemmalaget bestämmer vilket format som ska spelas vid
varje enskilt möte 1*13, 2*7 eller 3*5.

Spelas det 3*5 ger varje seger 1 poäng. Spelas det 2*7
ger varje seger 1,5 poäng. Spelar man 1*13 ger varje
seger 3 poäng.

Gillar man 5 poängsmatcher får man lira i ett lag som
gillar det, gillar man sjuor får man spela i ett sådant
lag osv.

Jag tror att lite variation i vardagen förgyller, vad
tror ni?

PatrickL
Användare
Användare

Skickat: 24 apr 2012 kl 13:49 | IP loggad Citera PatrickL

AKQJ10 skrev:
Det största problemet
med detta format är alla förskräckliga 1-1or. Att ungefär
45% av alla möten slutar oavgjort är för beiget för att
tala om så jag sätter punkt.

Ditt antagande att spelstyrkan skiftar mer i 2an än i ettan är jag inte helt säker på att det stämmer. Något som bestrider detta är att skillnaden i högsta och lägsta ranking var större i div. 1. Men även om vi förutsätter att du skulle ha rätt här så skulle jag vara mycket förvånad om siffrorna i bägge div. inte ligger mellan 49-51% under en hel säsong när det gäller 1-1 matcher.

Så min bedömning är att 556 st (av 1112) "individuella matcher" i serien (båda divisionerna) denna säsong har slutat 1-1. WO-matcherna borträknade. Och om det inte hade varit så många WO-matcher så hade siffran varit än större. Inte ett optimalt system tycker jag!

Kontrollräkna den som orkar!

En helt annan sak!

Kan man påverka ett BG-lags serieresultat genom att t.ex. tjata om "Bye vinner serien 2011/2012"?

Det är rubriken på alla mail som vår lagledare skickat till vårt BG-lag sedan 2011-09-11, m.a.o. innan serien började!

I så fall vill jag tacka vår lagledare Oscar, för denna insikt!

Själv hade jag nog tippat vårt lag runt 6:e plats!

Redigerad av PatrickL den 24 apr 2012 kl 14:33

Jonte
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 25 maj 2004
Skickat: 24 apr 2012 kl 19:36 | IP loggad Citera Jonte

Ja då får man väl även, då, lite såhär officiellt gratulera till seriesegern! Väl värd en egen tråd!
 Lite förvånad över att inget skrivits i ärendet! Starkt jobbat 
/Jonte
Topp Se Jonte's Profil Sök efter andra inlägg av Jonte

PatrickL
Användare
Användare

Skickat: 24 apr 2012 kl 22:04 | IP loggad Citera PatrickL

Tack Jonte, och alla ni som gratulerade redan i måndags!

Nu ska jag ge er lite perspektiv, genom en tabell som visar hur det har gått i div 1 totalt de senaste 7 åren! Och inte oväntat ligger mitt gamla lag i klar topp och på tredje plats årets negativa överraskning!

Placeringar Senaste året Av 7 senaste åren Lagnamn Lagmatcher vinster Spelade %
2,1,1,3,2,6,3 11/12 7 Alexander Lucas 182 487 832 58,5%
1,3,2,7,5,4,4 11/12 7 Vallkoma 182 467 832 56,1%
4,2,5,1,3,2,12 11/12 7 Remmbrantz 182 457 832 54,9%
7,6,6,4,4,1,5 11/12 7 Guldgrevarna 182 443 832 53,2%
3,9,3,8,1,8,8 11/12 7 Kaspian 182 431 832 51,8%
6 11/12 1 Plague 26 107 208 51,4%
-,5,13,-,6,11,1 11/12 5 Bye 130 313 624 50,2%
-,-,-,9,14,-,2 11/12 3 Kolingens Englar 78 207 416 49,8%
-,4,8,6,8,9,11 11/12 6 Blip Bloppers 156 362 728 49,7%
9,12,4,2,13,-,10 11/12 6 Barhäng 156 360 728 49,5%
-,-,-,11,11,3,7 11/12 4 Järntärning 104 256 520 49,2%
11,7,9,5,7,7,14 11/12 7 Rimugyg 182 401 832 48,2%
10 07/08 1 Backaholics 26 50 104 48,1%
5,10,11,12,10,10,9 11/12 7 Alpha 182 393 832 47,2%
6,11,12,10,12,5,13 11/12 7 Estarka 99 182 386 832 46,4%
-,-,7,14,-,-,- 08/09 2 Gammon 52 95 208 45,7%
12 05/06 1 Fast Fingers 26 45 104 43,3%
14,-,-,-,9,13,- 10/11 3 Granas Gossar 78 132 312 42,3%
8,13,-,-,-,14,- 10/11 3 Fortuna 78 129 312 41,3%
13 05/06 1 Ladadas Ladados 26 43 104 41,3%
14 07/08 1 Persepolis 26 43 104 41,3%
12 10/11 1 Persian Boys 26 43 104 41,3%
8 06/07 1 Street 26 43 104 41,3%
10,14,-,13,-,-,- 08/09 3 IK Plattflytt 78 122 312 39,1%
        2548 5815 11648  

Siffran 5815 ska igentligen vara 5824, men jag orkar inte kolla var felet ligger! Mem detta påverkar endast marginellt.

Redigerad av PatrickL den 25 apr 2012 kl 11:06

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 25 apr 2012 kl 20:43 | IP loggad Citera DrDägge

Jonte skrev:
Ja då får man väl även, då, lite såhär officiellt gratulera till seriesegern! Väl värd en egen tråd!
 Lite förvånad över att inget skrivits i ärendet! Starkt jobbat 
/Jonte

Ja, det är ju jävligt skralt att ingen artikel kommer upp på hemsidan innan 24 timmar...(fast du syftade kanske på en gratulation på forumet).

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 25 apr 2012 kl 20:46 | IP loggad Citera DrDägge

PatrickL skrev:

Tack Jonte, och alla ni som gratulerade redan i måndags!

Nu ska jag ge er lite perspektiv, genom en tabell som visar hur det har gått i div 1 totalt de senaste 7 åren! Och inte oväntat ligger mitt gamla lag i klar topp och på tredje plats årets negativa överraskning!

Syftar du på Barhäng eller Omars Shariffer. Sorry, men den kunde man inte stoppa. För övrigt kul med statistik, presentera gärna mer...

Lasse

supercrasch
Vana användare
Vana användare

Skickat: 26 apr 2012 kl 16:12 | IP loggad Citera supercrasch

På förekommen anledning:

En helt annan sak!

""""Kan man påverka ett BG-lags serieresultat genom att t.ex. tjata om "Bye vinner serien 2011/2012"?

Det är rubriken på alla mail som vår lagledare skickat till vårt BG-lag sedan 2011-09-11, m.a.o. innan serien började!

I så fall vill jag tacka vår lagledare Oscar, för denna insikt!

Själv hade jag nog tippat vårt lag runt 6:e plats!""""

Jag påstår alltså att BARHÄNG vinner serien nästa år!!!!!

Oscar
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 27 sep 2004
Skickat: 26 apr 2012 kl 17:12 | IP loggad Citera Oscar

supercrasch skrev:

På förekommen anledning:

En helt annan sak!

""""Kan man påverka ett BG-lags serieresultat genom
att t.ex. tjata om "Bye vinner serien 2011/2012"?

Det är rubriken på alla mail som vår lagledare skickat
till vårt BG-lag sedan 2011-09-11, m.a.o. innan
serien började!

I så fall vill jag tacka vår lagledare Oscar, för
denna insikt!http://sbgf.se/forum/smileys/smiley32.gif">

Själv hade jag nog tippat vårt lag runt 6:e plats!
http://sbgf.se/forum/smileys/smiley17.gif">""""

Jag påstår alltså att BARHÄNG vinner serien nästa
år!!!!!

Häromdagen mailade jag laget angående helgens slutspel...
Topp Se Oscar's Profil Sök efter andra inlägg av Oscar

Nirk Lars
Vana användare
Vana användare

Skickat: 27 apr 2012 kl 21:58 | IP loggad Citera Nirk Lars

Intressant med all statistik. Hur stor är sannolikheten att Väse går till slutspel nästa år? Jag tippar närmare 75% vad tror ni? Nej, jag har inte druckit idag

AKQJ10
Vana användare
Vana användare

Skickat: 28 apr 2012 kl 01:30 | IP loggad Citera AKQJ10

Nirk Lars skrev:
Intressant med all statistik. Hur stor
är sannolikheten att Väse går till slutspel nästa år? Jag
tippar närmare 75% vad tror ni? Nej, jag har inte druckit
idag

75% får mig osökt att tänka på bridge där just 75% måste
betraktas som en misskalkylering med 25% åt h**vetet. Jag
menar de demonliknande styrkorna som Nirken visat upp i
kortkonst kan väl i självaste verket enbart skrivas med
fet stil och inte uttryckas på något annat sätt än
fabulöst. Ja fabulöst är ordet mitt dårskap. Med fabulös
takt har Stockholms bridgespelare trillat in hos
kronofogden. Bridge laget Väsibonk har satt skräck i det
en gång i tiden så fridfulla spelet.

Och med detta vill jag få sagt att chansen alltid finns,
och alltid är som ni mycket väl vet 100%. Så även här har
25% matematikern varit i farten och kalkylerat i vanlig
ordning: helt åt skogen!

Nåväl grattis till seger era jävla rötägg.

PatrickL
Användare
Användare

Skickat: 01 maj 2012 kl 16:00 | IP loggad Citera PatrickL

Oscar skrev:

På förekommen anledning:

Häromdagen mailade jag laget angående helgens slutspel...

Ar sjalv i Thailand och firar seriesegern, och eftersom vi aven vann slutspelet sa far jag val fira lite till!

Och Oscar, skriv inte att vi vinner nasta ar ocksa! Utan vi later Barhang vinna for de ar sadana skona lirare!

Degis, det maste ha varit hart att forlora i semi mot Sveriges samsta lag!

Men om du ar snall sa skickar jag en ny tabell (eftersom du gillar statistik) over samtliga spelade matcher i 1:an under de senaste 7 aren. Listan var klar innan jag stack, men publicerar den om en vecka nar jag ater ar hemma!. Ville inte bostra upp Alexander Lukas for mycket innan slutspelet!

Och grattis till en bra sasong, Kolingen!

Nu, daxs for annu en Singha...

Och kul att Rembrantz klarade sig kvar, hade varit en samre serie utan dem!.

Patrik L

PatrickL
Användare
Användare

Skickat: 06 maj 2012 kl 13:57 | IP loggad Citera PatrickL

Degis här kommer utlovad tabell (styckad i två):

Spelare med minst 50 spelade matcher i div 1 under perioden
Bästa Topplisteplacering Namn Antal spelade matcher 05/06 - 11/12 Antal vinster under perioden Vinstprocent under perioden Senaste lagtillhörigheten
1 Peter Carlsson 129 87 67,4% Guldgrevarna
1 Lars Degerman 169 110 65,1% Alexander Lucas
3 Tomas Walter 67 43 64,2% Blip Bloppers
2 Fredrik Reinholdson 143 91 63,6% Remmbrantz
1 Sven-Olav Norén 163 103 63,2% Vallkoma
2 Per-Ola Valfridsson 161 101 62,7% Alexander Lucas
2 Olof Hultén 67 41 61,2% Plague
4 Kari Huuskonen 156 95 60,9% Guldgrevarna
1 Henrik Hartman 176 107 60,8% Alexander Lucas
1 Conny Eriksson 93 56 60,2% Kolingens Englar
1 Thomas Rönn 150 88 58,7% Vallkoma
1 Mohamad Badiei 137 80 58,4% Kaspian
3 Hans Pettersson 81 47 58,0%  
6 Patrick Svensson 126 73 57,9% Guldgrevarna
3 Michael Löfblad 137 79 57,7% Remmbrantz
7 Mats Forslund 85 49 57,6% Remmbrantz
15 Mikael Nilsson 61 35 57,4% Blip Bloppers
5 Daniel Björnfot 117 67 57,3% Barhäng
12 Carl Ljunghagen 65 37 56,9% Alpha
8 Patrik Thelin 130 73 56,2% Guldgrevarna
22 Pavel Bielewicz 57 32 56,1% Remmbrantz
7 Josef Kolbert 125 70 56,0% Alpha
6 Marcus Ekholm 118 66 55,9% Vallkoma
2 Ola Hamring 178 98 55,1% Alpha
15 Roberth Jonnarth 100 55 55,0% Barhäng
6 Niklas Johansson 151 83 55,0% Remmbrantz
28 Moses Budak 77 42 54,5% Blip Bloppers
5 Mats Sjöberg 153 83 54,2% Rimugyg
11 Stig Landström 145 78 53,8% Vallkoma
3 Branko Markovic 109 58 53,2% Guldgrevarna
7 Jamshid Arani 179 95 53,1% Kaspian
5 Mats Sandberg 132 70 53,0% Bye
21 David Asplund 68 36 52,9% Guldgrevarna
3 Jalil Kiabi 138 73 52,9% Kaspian
20 Pär-Åke Mickelsson 70 37 52,9% Bye
18 Robert Lindbom 76 40 52,6% Estarka 99
13 Oscar Carlsson 118 62 52,5% Bye
18 Arne Dahlgren 132 69 52,3% Alexander Lucas
11 Shahin Azami 184 96 52,2% Kaspian
10 Konrad Fröschl 117 61 52,1% Järntärning
9 Rikard Åberg 113 58 51,3% Barhäng
9 Jonas Löfblad 154 79 51,3% Remmbrantz
29 Kim Westerlundh 69 35 50,7% Vallkoma
9 Magnus Höger 142 72 50,7% Bye
25 Ali Mirzazadeh 75 38 50,7% Kaspian
4 Lars Eriksson 132 66 50,0% Rimugyg
23 Ali Marankoz 128 64 50,0% Alexander Lucas
11 Joel Sundberg 68 34 50,0% Fortuna
21 Bo Peterson 52 26 50,0%  
13 Stefan Skogsberg 99 49 49,5% Guldgrevarna
23 Martin Lindblom 85 42 49,4% Järntärning
14 Ralf Åkesson 110 54 49,1% Järntärning
32 Mikael Kelfve 51 25 49,0% Granas gossar
18 Ian Lundgren 88 43 48,9% Kolingens Englar
7 Martin Luther 121 59 48,8% Rimugyg
16 Kjell Jernselius 109 53 48,6% Rimugyg
11 Manouchehr Parchami-Araghi 70 34 48,6% Persian boys
11 Ulf Ekholm 60 29 48,3% Estarka 99
22 Chris Jegendal 137 66 48,2% Estarka 99
12 Mats Karlholm 129 62 48,1% Estarka 99
17 Patrick Linderoth 142 68 47,9% Bye
22 Håkan Åkerstrand 113 54 47,8% Barhäng
30 Mats Lundström 72 34 47,2% Rimugyg
6 Bo Adler 115 54 47,0% Alexander Lucas
19 Anette Mädjé 130 61 46,9% Barhäng
23 Magnus Johansson 82 38 46,3% Kolingens Englar
30 Johan Westberg 76 35 46,1% Rimugyg
20 Bahram Khalagi 113 52 46,0% Kaspian
36 Håkan Jegendal 127 58 45,7% Estarka 99
18 Mikael Hafn 60 27 45,0%  
28 Björn Ekström 78 35 44,9% Järntärning
15 Andreas van der Wal 54 24 44,4%  
27 Johan Mistell 54 24 44,4% Blip Bloppers
38 Mikael von Bargen 54 24 44,4% Granas gossar
27 Göran Andersson 52 23 44,2% Estarka 99
24 Rickard Persson 73 32 43,8% Järntärning
34 Salim Chabo 126 55 43,7% Blip Bloppers
31 Emma Axling 67 29 43,3% Barhäng
55 Göran Karlsson 62 26 41,9% Plague
56 Henrik Kaipe 51 21 41,2%  
33 Luisa Ponzio 111 43 38,7% Alpha
15 Jennie von Bargen 51 19 37,3% Granas gossar
50 Bernt-Åke Hamstad 116 40 34,5% Alpha
67 Jesper Jörgensen 62 21 33,9% Fortuna
78 Ulf Rödin 72 21 29,2%  

Spelare med under 50 spelade matcher i div 1 under perioden
Bästa Topplisteplacering Namn Antal spelade matcher 05/06 - 11/12 Antal vinster under perioden Vinstprocent under perioden Senaste lagtillhörigheten
68 Hassan Davoody 1 1 100  
69 Helena Karlsson 1 1 100  
66 Jörgen Granstedt 1 1 100  
30 Carl Tovås 10 7 70  
7 Niklas Palmqvist 20 13 65  
26 John Dahlberg 15 9 60  
50 Johan Holmberg 9 5 56  
47 Masoud Ashrafi 9 5 56  
14 Johny Zolo Sten 44 24 55 Kolingens Englar
42 Hassan Foroutan 11 6 55  
24 Zhina Bergström 38 20 53 Plague
37 Bitte Wärme 17 9 53  
59 Björnar Kristoffersen 24 12 50 Järntärning
41 Carl-Henrik Bronäs 16 8 50  
46 Max Enqvist 12 6 50  
57 Rizgar Kurdi 10 5 50  
54 Jan Peter Palmblad 8 4 50  
59 Mamal Taheri 8 4 50  
62 Jonas Flodqvist 6 3 50  
92 Claus Elken 4 2 50 Barhäng
74 Johanna Sundberg 2 1 50  
73 Martin Blomster 2 1 50  
48 Ulf Jansson 17 8 47  
49 Elias Håkansson 15 7 47  
65 Anders Hasselblad 24 11 46 Alpha
47 Sara Utku 34 15 44 Vallkoma
67 Saeed Tarihi 7 3 43  
67 Thomas Delbåge 26 11 42 Plague
58 Johan Möllander 19 8 42  
63 Viktor Sandberg 12 5 42  
74 Niklas Farhat 22 9 41 Blip Bloppers
67 Hassan Rahimi 15 6 40  
69 Mats Elzen 10 4 40  
75 Nihad Nerwaye 5 2 40  
71 Jan Sundberg 13 5 38  
82 Ali Mohammad Josai 14 5 36  
82 Ralf Sundberg 14 5 36 Plague
83 Amir Taymoor Arshadi 17 6 35  
76 Oscar Hoflin 24 8 33 Plague
87 Torbjörn Zethelius 12 4 33 Blip Bloppers
81 Laila Leonhardt 9 3 33  
78 Mikael Granlund 3 1 33  
85 Peter Landberg 3 1 33  
80 Elle Wågström 22 7 32 Plague
80 Henri Virta 19 6 32  
83 Dastan Kordi 20 6 30  
86 Jörgen Landauf 10 3 30  
81 Anders Ålund 7 2 29  
87 Lina Olofsson 7 2 29  
96 Daniel Chrigström 20 5 25  
98 Micke Lindblom 12 3 25  
93 Arne Lohage 8 2 25  
82 Mohammad Hamzehloo 4 1 25  
90 Ali Tayer Farahani 13 3 23  
109 Jonas Skyllermark 20 4 20  
94 Johan Högberg 5 1 20  
92 Roger Edberg 5 1 20  
101 Christer Sallstedt 17 3 18  
107 Anders Rönn 11 2 18  
92 Roberto Vermunt 11 2 18  
99 Iradj Parchami 12 2 17  
8 Daniel Fransén 16 11 68,8%  
25 Jonas Sjölander 13 8 61,5%  
19 Tommy Berggren 40 24 60,0% Bye
67 Ronnie Karlsson 5 3 60,0% Järntärning
10 Erik Håkansson 24 14 58,3%  
16 Johan Hultsjö 33 19 57,6%  
50 Börje Sundbom 46 26 56,5% Järntärning
12 Richard Grähs 49 26 53,1%  
28 Ulf Thorsell 36 19 52,8%  
40 Roger Alsin 19 10 52,6%  
34 Jonny Bast 46 24 52,2%  
31 Patrik Lyrberg 25 13 52,0%  
43 Pierre Lundqvist 39 20 51,3%  
36 Johan Aschan 32 16 50,0%  
56 Daniel Cronholm 12 6 50,0%  
69 Zoran Veljkovic 10 5 50,0%  
34 Tommy Rundquist 41 20 48,8%  
17 Pertti Kettunen 39 19 48,7%  
29 Mahmoud Mansour 37 18 48,6%  
31 Krister Häggrot 27 13 48,1%  
60 Jon Jarl 38 18 47,4% Kolingens Englar
13 Cai Nielsen 43 20 46,5%  
35 Sebastian Landqvist 20 9 45,0%  
30 Douglas Andersson 47 21 44,7%  
48 Mikael Enbom 36 16 44,4%  
44 Örjan Näsbom 41 18 43,9%  
47 Christer Dahlberg 28 12 42,9%  
46 Teo Hjertén 14 6 42,9%  
35 Peter Andersson 40 17 42,5% Rimugyg
45 Stefan Holmberg 43 18 41,9%  
35 Cyrus Vafa 36 15 41,7% Estarka 99
56 Ebbi Azizi 22 9 40,9%  
50 Jan Helander 32 13 40,6% Kolingens Englar
52 Ulrika Hammarström 32 13 40,6%  
73 Wolfram Dahlström 25 10 40,0% Remmbrantz
57 Clarence Byk 10 4 40,0%  
57 Hans Skoglund 5 2 40,0% Guldgrevarna
44 Esmail Mirazi 33 13 39,4%  
56 Ulf Ring 28 11 39,3%  
55 Aysen Furhoff 48 18 37,5%  
67 Staffan Tjus 32 12 37,5%  
68 Thomas Welin 8 3 37,5%  
53 Jan Skog 14 5 35,7%  
61 Per Stenberg 48 17 35,4% Estarka 99
70 Magnus Koraen 49 17 34,7%  
48 Johny Backlund 32 11 34,4%  
44 Bertil Haitkin 48 16 33,3% Estarka 99
82 Nils Wallin 12 4 33,3%  
79 Mansour Safai 9 3 33,3%  
73 Patrik Lagerhed 9 3 33,3%  
72 Rob Hopman 19 6 31,6%  
65 Juha Karlsson 39 12 30,8%  
76 Sten-Åke Rydén 26 8 30,8%  
80 Andreas Hulltén 12 3 25,0%  
85 Tommy "Benet" Rundquist 9 2 22,2%  
84 Bo Söderlind 10 2 20,0%  
89 Vasse Ivanov 5 1 20,0% Alpha
95 Jörgen Holm 7 1 14,3% Barhäng
102 Stefan Sallstedt 8 0 0  
97 Krister Eriksson 6 0 0  
108 Gary Gårmark 5 0 0  
99 Brane Stupar 4 0 0 Remmbrantz
104 Kurre Kristensveen 4 0 0  
101 Johan Backman 3 0 0  
100 Niklas Lindeberg 3 0 0  
86 Björn Isberg 2 0 0  
98 Fay Kristin Danielsen 2 0 0 Bye
92 Felix Engström 2 0 0  
97 Jan Tejbrant 2 0 0  
90 Jeanette LINDBERGH 2 0 0  
91 Peter Bäckstrand 2 0 0  
92 Tommy Östher 2 0 0  
89 Hamzeh Sabouri 1 0 0  
87 Joakim Backman 1 0 0  
90 Johan Eriksson 1 0 0  
86 Johannes Löfblad 1 0 0  

Alla ni som under perioden spelat mer än 100 matcher i div 1 och har en vinst-% över 55, riktigt bra jobbat!

Och alla vi övriga, dags att visa Peter C och Lars D vad skåpet ska stå!  eller åtminstånde att vi inte är så jävla mycket sämre!

Själv har jag som sagt en bra bit kvar innan jag kan mäta mig med dessa giganter!

Men spännande att Tomas, Olof och Conny kommer som starka outsiders mot annars en Svensk BG-topp som sett ungefär lika ut sedan Jokerns glansdagar! 

Mister__Man
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 09 nov 2004
Skickat: 08 maj 2012 kl 22:07 | IP loggad Citera Mister__Man

118 matcher 55,9% - klarade precis "riktigt bra jobbat"
gränsen. Även om jag spelat som en kratta senaste året...

För övrigt kan jag konstatera att tre personer är
obesegrade i Div 1, en är dubbel världsmästare och en annan
är min fru. Bra Helena!

von Bargen
Senioranvändare
Senioranvändare

Registrerade sig: 19 jan 2008
Skickat: 25 maj 2012 kl 13:16 | IP loggad Citera von Bargen

Som många av er säkert läst på startsidan är matchlängden nu spikad till kommande säsong.

Vi återgår till tidigare format om en match till 13.

En hel del av er är också sugna på att prova något format som innebär tre matcher. Detta kan vara något som provas i framtiden om intresset kvarstår/ökar.

/Styrelsen

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 08 dec 2012 kl 11:09 | IP loggad Citera DrDägge

Skönt med en SPAM-motor som kör lite direktöversättning till svenska! "Keep up the good work".

Doktorn

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

SkickaSkicka
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till:
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum