Vad händer just nu i forumet? Topp 20    Aktiva ämnen  Aktiva ämnen   Visa lista på alla användare Användare   Sök Sök    Hjälp  Hjälp
   Registrering  Registrering    Logga in  Logga in
Seriespel
 SBGFs forum: Seriespel
Rubrik Ämne: Grattis Ali SkickaSkicka
Författare
Meddelande << Föregående ämne | Nästa ämne >>
Nirk Lars
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 16 sep 2007
Land: Swaziland
Inloggad: Nej
Skickat: 22 mar 2014 kl 00:43 | IP loggad Citera Nirk Lars

En ny rankingetta

Vad är det ni gör där i Uppsala som gör er så bra egentligen?

Det är dags att ni delar med er av ert hemliga recept!!!

Redigerad av Nirk Lars den 22 mar 2014 kl 00:44
Topp Se Nirk Lars's Profil Sök efter andra inlägg av Nirk Lars

Badboy
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 02 aug 2005
Land: Sverige
Skickat: 22 mar 2014 kl 01:30 | IP loggad Citera Badboy

Äh det är bara tur;)

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Registrerade sig: 25 apr 2004
Skickat: 24 mar 2014 kl 23:17 | IP loggad Citera DrDägge

En av hemligheterna är att rankingön Uppsala flyter lite ovanför vattenytan, men vad kan man annars vänta sig av lärdomsstaden. Ali har dessutom utvecklats mycket sedan han började spela i Al

Lasse
Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 25 mar 2014 kl 08:44 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Grattis Ali! Och ni är alla välkomna att komma och spela våra veckovisa turneringar på "rankingön Uppsala" (numera mestadels 5- och 7-poängsmatcher i "alla-möter-alla-format") för att plocka lätta rankingpoäng . Mer info
finns på http://ubgf.sbgf.se/ samt https://www.facebook.com/groups/uppsalabg/. Vi skulle bara uppskatta större uppslutning på turneringarna.

Redigerad av Micke Nilsson den 25 mar 2014 kl 08:46
Topp Se Micke Nilsson's Profil Sök efter andra inlägg av Micke Nilsson Besök Micke Nilsson's Hemsida

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 25 mar 2014 kl 10:16 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Jag började själv fundera lite på det här med "rankingön Uppsala" och gjorde en liten utredning över rankinghistorik för mig och Ali för att se hur det egentligen ligger till. Slutsatsen är att jag tjänar på att spela i
Stockholm (jag går +0,2 per match i Uppsala och +0,5 per match i Stockholm) och Ali i Uppsala (+0,46/match jmf m -0,6/match). Jag vinner antingen mycket i Uppsala eller Stockholm under en säsong, inte på båda orter, medan Ali blandar och ger mer (utifrån detta mycket begränsade statistiska underlag).

Mickes statistik 2011-2014:

Alis statistik 2011-2014:

(M=Antal matcher, P/M=Rankingförändring per match i snitt)

Redigerad av Micke Nilsson den 25 mar 2014 kl 10:18
Topp Se Micke Nilsson's Profil Sök efter andra inlägg av Micke Nilsson Besök Micke Nilsson's Hemsida

Golden
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 26 mar 2012
Skickat: 25 mar 2014 kl 13:06 | IP loggad Citera Golden

Uppsalaspelarna levererar i Stockholm också. Just nu hittar vi Niklas Farhat på fjärde plats och Ali Marankoz på sjunde plats på topplistan. Det är starkt.

Redigerad av Golden den 25 mar 2014 kl 13:25
Topp Se Golden's Profil Sök efter andra inlägg av Golden

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 25 mar 2014 kl 13:55 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Golden skrev:
Uppsalaspelarna levererar i Stockholm också. Just nu hittar vi Niklas Farhat på fjärde plats och Ali Marankoz på sjunde plats på topplistan. Det är starkt.

Mehmet är också värd att nämnas i sammanhanget, med 100% på sina 5 spelade matcher och en 16:e plats..

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 25 mar 2014 kl 19:12 | IP loggad Citera DrDägge

Snabb replik Sverker, men jag är tämligen säker på att din statistik stärker min tes. Och jag håller verkligen inte med om att du har ett "mycket begränsat statistiskt" material. Fyra hundra partier är ett rejält stickprov (hur många av Sveriges 6 miljoner väljare frågas ut i vallokalundersökningar? Kanske tusen).
Det man förmodligen borde göra är att beräkna vilken performance ranking ni har på respektive ort och sedan skatta ett konfidensintervall. Men jag passar;)
En poängs skillnad, i genomsnitt, per match kan låta lite men är i själva verket mycket. Enda svagheten är att antalet partier i Stockholm inte är så många, så det finns en större osäkerhet där. Men ser man på helheten har Ali alltså de senaste åren ökat sin ranking med 165 poäng i Uppsala och minskat den med 52 poäng i Stockholm, rätt stor differens!

Lasse
Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 25 mar 2014 kl 20:15 | IP loggad Citera Micke Nilsson

DrDägge skrev:
Snabb replik Sverker, men jag är tämligen säker på att din statistik stärker min tes. Och jag håller verkligen inte med om att du har ett
"mycket begränsat statistiskt" material. Fyra hundra partier är ett rejält stickprov (hur många av Sveriges 6 miljoner väljare frågas ut i
vallokalundersökningar? Kanske tusen).
Det man förmodligen borde göra är att beräkna vilken performance ranking ni har på respektive ort och sedan skatta ett konfidensintervall. Men jag passar;)
En poängs skillnad, i genomsnitt, per match kan låta lite men är i själva verket mycket. Enda svagheten är att antalet partier i Stockholm inte är så
många, så det finns en större osäkerhet där. Men ser man på helheten har Ali alltså de senaste åren ökat sin ranking med 165 poäng i Uppsala och minskat
den med 52 poäng i Stockholm, rätt stor differens!

Lasse

Ja, Ali har av någon anledning tjänat mycket mer poäng i Uppsala än i Stockholm, medan jag tjänat mer i Stockholm än i Uppsala (i snitt per match, men
2011-13 även absolut). 2011-2013 gick jag plus 22,82 i Uppsala på 214 matcher jämfört med +68,84 på 57 matcher i Stockholm. Men som sagt är antalet matcher
i Stockholm lite knapert för att påvisa något kanske.

Gällande Ali är det väl framförallt säsongen 11/12 där han var helt omänsklig med ett utomjordiskt flyt med +169,7 som han gjort sitt ryck på. Stor
skillnad jämfört med våren 2011 då han på 40 matcher backade hela 96,33 i Uppsala.

Men det är väl så att rankingformeln ska göra att det blir rättvist i längden. Värt att notera är att det mestadels är 5- och 7-poängsmatcher (eller det
kanske kvittar?) som spelas i Uppsala och på Alis nuvarande rankingnivå krävs det att han vinner ca 2/3 av dessa matcher för att inte backa rankingmässigt.
Han hade även nyligen en streak på 12 raka segrar (Uppsala och Stockholm) och har 11 segrar på senaste 12 matcherna i Uppsala.

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 25 mar 2014 kl 20:52 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Jag vet inte riktigt vad det här säger, men jag kikade lite närmare på två till av våra Uppsalaspelare i serien, Mehmet Kirik och Niklas Farhat.

Även om det framförallt för Mehmets Stockholms-spel är lite tunt underlag kan man se ett mönster där Niklas "tjänar" snäppet mer i Uppsala (men relativt
lika) samtidigt som det för Mehmets del ser ut som att han ska koncentreras sig på spel i Stockholm för att klättra på rankingen. Värt att notera är också
Niklas grymma trend.

Niklas siffror:

Mehmets siffror:

Redigerad av Micke Nilsson den 25 mar 2014 kl 20:56

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

SkickaSkicka
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till:
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum