Författare |
|
Fru von Bargen Vana användare


Registrerade sig: 18 okt 2010 Land: Sverige
Inloggad: Nej Inlägg: 183
|
Skickat: 26 mar 2015 kl 12:13 | IP loggad
|
|
|
Alla SBGFS medlemmar är varmt välkomna till årets årsmöte för vårt förbund. Inom kort kommer även en föredragningslista med mer information om mötet.
Årsmötet kommer starta kl 12.00 i Piperska Grottan den 26:e april.
Vi hoppas få se er alla där!
|
Topp |
|
|
Nirk Lars Vana användare


Registrerade sig: 16 sep 2007 Land: Swaziland
Inloggad: Nej Inlägg: 915
|
Skickat: 12 apr 2015 kl 01:21 | IP loggad
|
|
|
Intresserad av att sitta i styrelsen?
Det är inte för sent. Skriv ett mail till mig (Niklas) på adressen som
återfinns under fliken "Om sbgf" eller ett privat meddelande här på
forumet. Eller ett öppet svar här nedan t.o.m.
Vi har nog folk men tackar aldrig nej till mer engagemang
|
Topp |
|
|
Fru von Bargen Vana användare


Registrerade sig: 18 okt 2010 Land: Sverige
Inloggad: Nej Inlägg: 183
|
Skickat: 14 apr 2015 kl 10:48 | IP loggad
|
|
|
SBGFs medlemmar hälsas härmed välkomna till Årsmöte söndag den 26 april, klockan 12.00 i Grottan. Efter mötet, kl 13.00, hålls traditionsenligt tävlingen Årsträtan (13 p, grupp 3).
Efter mötet serveras en lättare lunch. Matkupong delas ut i samband med årsmötets start.Så kom till ett intressant möte och ät en lättare lunch därefter innan Årsträtan.
Föredragningslistan
1. Fråga om mötet har behörigen utlysts.
2. Fastställande av föredragningslista.
3. Val av ordförande och sekreterare för mötet.
4. Val av två justeringsmän, tillika rösträknare, som jämte ordföranden skall justera mötesprotokollet.
5. Föredragning av årsredovisningen
6. Revisorns berättelse över styrelsens förvaltning under det senaste räkenskapsåret.
7. Fråga om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna för den tid revisionen avser.
8. Val av ordförande, och kassör för en tid av två år.
9. Val av övriga styrelseledamöter för en tid av ett år.
10. Val av revisor samt eventuella suppleanter för en tid av ett år. I detta val får styrelsens ledamöter ej deltaga.
11. Val av ordförande och två ledamöter i valberedningen för en tid av ett år.
12. Fastställande av årsavgifter för det kommande verksamhetsåret.
13. Behandling av förslag som väckts av styrelsen eller röstberättigad medlem senast 30 dagar före mötet. Sådant förslag skall biläggas kallelsen till mötet.
14. Information från styrelsen i för föreningens verksamhet väsentliga frågor.
15. Övriga frågor.
Kommentar till några punkter på dagordningen:
12. Styrelsen föreslår ingen förändring av årsavgiften (f.n. 400 kr per år för seriespel, 100 kr per år för enbart turneringsspel)
13. 5 motioner har inkommit:
1.
Personlig hygien.
2.
Bakgrund:
I dag finns 2 serier i Stockholmsserien och varje serie består av 11 lag, totalt 22 lag.
Förslag:
Avskaffa seriesystemet. Låt alla lag spela i en och samma klass och låt de 12 bästa lagen gå till slutspel. Priser till "Topp 4" i slutspelet.
Låt varje omgång vara en dubbelomgång. Man möter samma lag 2 omgångar varje kväll där lagen coachar vars en gång. Laget kan välja att byta ut spelare från den ena till den andra omgången.
För att hinna med ett dubbelmöte på en och samma kväll föreslås matchlängden vara 9 poäng.
Om höstterminen spelas mellan mitten på september till mitten på december och vårterminen mellan mitten på januari till mitten på april omfattar detta ca 28 veckor och det kommer då att finns utrymme för både lagup och "skollov".
Fördelar
Lag kommer inte att läggas ner för att de åker ner 1 division. Slutspelet blir en möjlighet för samtliga lag och inte endast de lag som spelar i division 1. Det blir roligare för så många fler! Det blir roligare att få möta så många fler spelare!
Om förslaget testas och inte faller väl ut efter utvärdering bör det vara enkelt att dela upp samtliga lag i 2 divisioner året därpå utifrån vart man placerat sig i den gemensamma listan.
3.
Bakgrund:
I dag finns en topplista för division 1 och division 2. Utöver detta finns en lista "player of the year" som består av ett antal turneringar som spelas under året.
Förslag:
Slopa topplistan då möjligheten att komma i topp till stora delar beror på att spelaren skall ha blivit uttagen att spela för laget. Det finns spelare som vill och kan spela men kanske inte blir uttagna.
Slopa även ""player of the year".
Skapa en lista som består av både serie och turneringar.
Fördel:
En gemensam lista kommer att "gynna" spelare som är aktiva både med måndagsspel och turneringsspel. Det föreningen är i behov av är aktiva medlemmar som bör leda till en levande förening.
4.
Bakgrund:
De turneringar som spelas lockar allt färre spelare och det kommer få nya spelare.
För många, som inte tävlat i backgammon live, är det ett stort steg att spela om pengar. Jag är övertygad att detta även avskräcker många som idag enbart spelar i serien.
Förslag:
Ta bort inträden till samtliga turneringar (inkl SM men exkl SO) och införskaffa i stället en sidepool där varje turnering har en fast sidepool-grupp; tex 3, 5 eller 10. Eventuell registreringsavgift (ca 30 kr) tror jag inte kommer att vara avskräckande. För denna avgift blir samtliga matcher rankade och man tävlar i en topplista.
Fördelar:
Förhoppningsvis blir det fler deltagare till sbgf:s turneringar och förhoppningsvis även nya medlemmar!
5. Jag tycker att det borde införas ett straff på exempelvis 200 kr per spelare som inte dyker upp till seriespel. 100 kr till förbundet och 100 kr till laget/spelaren som ej fick sin match (kostnader med att ta sig fram och
tillbaka i onödan). Lämnar hela laget WO bör det vara typ 500 kr till motståndarn och 500 till förbundet.
Allt detta för att alla skall känna större ansvar
Välkomna!
Styrelsen
|
Topp |
|
|
DrDägge Senioranvändare

Dr
Registrerade sig: 25 apr 2004 Land: Sverige
Inloggad: Nej Inlägg: 2982
|
Skickat: 20 apr 2015 kl 13:09 | IP loggad
|
|
|
Angående de inlämnade motionerna.
Det framgår inte vem som lämnat in motionerna. Eftersom
det inte är rimligt med anonyma motioner, bl.a. av det
skäl att det måste gå att styrka att motionären är medlem
i SBGF, så bör det anges vem förslagslämnaren är.
Punkt 1 var högst ofullständig även om det gissningsvis
handlar om att medlemmar kommer till spel med bristande
hygien. Om det är ett problem som behöver åtgärdas tycker
jag personligen det är en styrelsefråga. Men oavsett det
så kan mötet naturligtvis inte behandla motioner som
saknar ett konkret förslag/syfte
Lars
|
Topp |
|
|
Fru von Bargen Vana användare


Registrerade sig: 18 okt 2010 Land: Sverige
Inloggad: Nej Inlägg: 183
|
Skickat: 20 apr 2015 kl 16:00 | IP loggad
|
|
|
Tack för feedback!
Motion 1 kommer uppdateras ikväll. Men du har gissat ganska rätt.
Alla motioner har inkommit från våra medlemmar.
Motion 1 - Pia och Björnar
Motion 2-4 - Ingrid
Motion 5 Bo Östenius
Även nu uppdaterat i kallelsen.
Alla motioner som inkommer till styrelsen skall enligt våra stadgar alltid lyftas fram på årsmötet.
Tack,
Jennie
Redigerad av Fru von Bargen den 20 apr 2015 kl 16:06
|
Topp |
|
|
Fru von Bargen Vana användare


Registrerade sig: 18 okt 2010 Land: Sverige
Inloggad: Nej Inlägg: 183
|
Skickat: 28 apr 2015 kl 21:17 | IP loggad
|
|
|
Då kommer då här det justerade protokollet från årsmötet. Håll tillgodo! Tack åter igen ni som kom!
Protokoll årsmöte 2015-04-26
• Mötet anses behörigen utlyst.
• Jennie von Bargen valdes till ordförande för mötet och Patricia Sevelin till dess sekreterare.
• Marvin Khattar och Sara Utku valdes till justeringsmän, tillika rösträknare, som jämte ordföranden skall justera mötesprotokollet.
• Vi gick igenom förbundets årsredovisning. Vi kan se att medlemsintäkterna har ökat mot föregående år. Detta beror mestadels på att vi ökade serielicensen med 100 kr efter föregående årsmöte. Förbundet gjorde en liten vinst under 2014.
• SO gick back ganska mycket föregående år, stor del är en tapp av spelare men också att utgifterna ökat då lokalhyran är dyr. Förändringar till årets SO är att vi bytt lokal, tack vare Anette Mädje så kan vi spela SO på Best Western Royal Star i Älvsjö helgen den 2-4e oktober. Vi har minskat våra kostnader för lokalen med över 50%. Dessutom ingår det en buffe i regkostnaden.
• Revisorns berättelse över styrelsens förvaltning under det senaste räkenskapsåret gicks igenom. Revisor Joel Sundberg anser att allt är i sin ordning och yrkar på att styrelsen skall beviljas ansvarsfrihet för föregående räkenskapsår. Årsmötet beviljade styrelseledamöterna ansvarsfrihet för 2014s räkenskaper.
• Jennie von Bargen siter kvar 1 år till som ordförande. Björnar Kristoffersen blev omvald till kassör för nästkommande 2 år.
• Valberedningen, ordförande Niklas Westin informerade om sitt arbete och gav ett förslag på följande styrelseledamöter för 2015: Ordinarie; Conny Eriksson, Patricia Sevelin, Joakim Roggentin och Björn Rye. Suppleanter på förslag var Mikael von Bargen samt Jesper Carlsson. Årsmötet röstade ja för förslaget. Välkommen ombord, Joakim Roggentin och Jesper Carlsson. Tack Håkan Åkerstrand och Manouchehr Parchami för er tid i styrelsen! Tack snälla valberedningen för ett mycket bra arbete i år igen!
• Joel Sundberg omvaldes till ytterligare ett år som vår revisor. Det tackar vi för!
• Niklas Westin, sitter kvar som ordförande i valberedningen. Mats Westin och Patrik Thelin blev omvalda som ledamöter i valberedningen för en tid av ett år.
• Ingen ändring kommer ske på serielicensen, turneringslicensen eller lagavgifter. 400 kr per medlem för att spela serie, 100 kr för enbart spela turneringar. Lagavgift för div 1 lag är 700 kr och division 2 är 500 kr.
• Genomgång av inkomna motioner.
Motion 1:
Personlig hygien – denna ströks på egen begäran av Patricia Sevelin och Björnar Kristoffersen
Motion 2:
Bakgrund:
I dag finns 2 serier i Stockholmsserien och varje serie består av 11 lag, totalt 22 lag.
Förslag:
Avskaffa seriesystemet. Låt alla lag spela i en och samma klass och låt de 12 bästa lagen gå till slutspel. Priser till "Topp 4" i slutspelet.
Låt varje omgång vara en dubbelomgång. Man möter samma lag 2 omgångar varje kväll där lagen coachar vars en gång. Laget kan välja att byta ut spelare från den ena till den andra omgången.
För att hinna med ett dubbelmöte på en och samma kväll föreslås matchlängden vara 9 poäng.
Om höstterminen spelas mellan mitten på september till mitten på december och vårterminen mellan mitten på januari till mitten på april omfattar detta ca 28 veckor och det kommer då att finns utrymme för både lagup och "skollov".
Fördelar
Lag kommer inte att läggas ner för att de åker ner 1 division. Slutspelet blir en möjlighet för samtliga lag och inte endast de lag som spelar i division 1. Det blir roligare för så många fler! Det blir roligare att få möta så många fler spelare!
Om förslaget testas och inte faller väl ut efter utvärdering bör det vara enkelt att dela upp samtliga lag i 2 divisioner året därpå utifrån vart man placerat sig i den gemensamma listan.
Inlämnad av Ingrid Soderstjerna
• Årsmötet röstade nej till denna motion. Däremot gjorde vi en intresseröstning i samband med denna motion och har sagt att styrelsen kommer ta på sig att undersöka framtida möjligheter för förändringar i seriespelet.
Motion 3:
Bakgrund:
I dag finns en topplista för division 1 och division 2. Utöver detta finns en lista "player of the year" som består av ett antal turneringar som spelas under året.
Förslag:
Slopa topplistan då möjligheten att komma i topp till stora delar beror på att spelaren skall ha blivit uttagen att spela för laget. Det finns spelare som vill och kan spela men kanske inte blir uttagna.
Slopa även "player of the year".
Skapa en lista som består av både serie och turneringar.
Fördel:
En gemensam lista kommer att "gynna" spelare som är aktiva både med måndagsspel och turneringsspel. Det föreningen är i behov av är aktiva medlemmar som bör leda till en levande förening.
Inlämnad av Ingrid Soderstjerna
• Årsmötet röstade nej till denna motion.
Motion 4:
Bakgrund:
De turneringar som spelas lockar allt färre spelare och det kommer få nya spelare.
För många, som inte tävlat i backgammon live, är det ett stort steg att spela om pengar. Jag är övertygad att detta även avskräcker många som idag enbart spelar i serien.
Förslag:
Ta bort inträden till samtliga turneringar (inkl SM men exkl SO) och införskaffa i stället en sidepool där varje turnering har en fast sidepool-grupp; tex 3, 5 eller 10. Eventuell registreringsavgift (ca 30 kr) tror jag inte kommer att vara avskräckande. För denna avgift blir samtliga matcher rankade och man tävlar i en topplista.
Fördelar:
Förhoppningsvis blir det fler deltagare till sbgf:s turneringar och förhoppningsvis även nya medlemmar!
Inlämnad av Ingrid Soderstjerna
• Årsmötet röstade nej till denna motion. Däremot genomfördes en intresseröstning och den påvisade att vi kommer testa minst en turnering enligt ovan koncept och därefter följa upp med en utvärdering.
Motion 5:
Jag tycker att det borde införas ett straff på exempelvis 200 kr per spelare som inte dyker upp till seriespel. 100 kr till förbundet och 100 kr till laget/spelaren som ej fick sin match (kostnader med att ta sig fram och
tillbaka i onödan). Lämnar hela laget WO bör det vara typ 500 kr till motståndaren och 500 till förbundet.
Allt detta för att alla skall känna större ansvar
Inlämnad av Bo Östenius
• Årsmötet röstade nej till denna motion. Styrelsen kommer däremot ta kontakt med alla lagkaptener och försöka få alla att bli bättre på att samarbeta med att man hör av sig om man har spelare i laget som ej kan spela.
• Under punkten övrigt tog Jennie von Bargen även upp att till kommande slutspel kommer det bli spel med obligatorisk klocka. Detta är för att få bättre flöde i matcherna.
• Årsmötet avslutades med en prisutdelning till serievinnarna, slutspelsvinnarna samt våra topplistevinnare.
Protokollet är justerat av Jennie von Bargen, Sara Utku samt Marvin Khattar 2015-04-27
|
Topp |
|
|