Vad händer just nu i forumet? Topp 20    Aktiva ämnen  Aktiva ämnen   Visa lista på alla användare Användare   Sök Sök    Hjälp  Hjälp
   Registrering  Registrering    Logga in  Logga in
Förslag, förbättringar och vanliga frågor
 SBGFs forum: Förslag, förbättringar och vanliga frågor
Rubrik Ämne: Vad är en värdig Svensk Mästare? SkickaSkicka
Omröstningsfråga: Är man en mer värdig Svensk Mästare ju högre anmälningsavgiften är?
Omröstningsval Röster Omröstningsstatistik
1 [2,94%]
22 [64,71%]
11 [32,35%]
Du kan inte rösta i denna omröstning

Författare
Meddelande << Föregående ämne | Nästa ämne >>
Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 25 apr 2004
Land: Sverige
Inloggad: Nej
Skickat: 02 apr 2006 kl 21:13 | IP loggad Citera Micke Nilsson

På grund av utrymmesbrist benämner jag här ovan Svensk Mästare med "SM" i alternativ 3.

2) It will not be fair

-Ska det vara på det sättet?!
Topp Se Micke Nilsson's Profil Sök efter andra inlägg av Micke Nilsson Besök Micke Nilsson's Hemsida

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 02 apr 2006 kl 21:38 | IP loggad Citera DrDägge

Hej,

En värdig svensk mästare är den spelare som vinner sina matcher i en tävling där det hårdast tänkbara motståndet finns. Att vinna matcherna kräver en kombination av kunskap och tur (Även benämt B-röta). Startavgiften måste sättas så det blir en extra krydda att vinna en SM-tävling, samt tillräckligt hög så att de bästa spelarna finner det mödan värt att släpa sig ner till spellokalen. Under vinterns söndagar sitter många starka BG-spelare och spelar nätbackgammon eller nätpoker istället för live-turneringar. Sätt startavgiften till 200 kr och vinnaren är inte en värdig mästare, av den enkla anledningen att bästa motståndet inte tagit sig ner till tävlingen.

Dr Dägge

Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 02 apr 2006 kl 22:16 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Jag håller med om de två första meningarna och det är mycket möjligt att det är som du säger att många av de bästa spelarna inte orkar komma ner om det inte är ekonomiskt lönsamt att avstå nätspel alternativt värt energin de gör av mig för att ta sig till spellokalen. Är det så tycker jag dock att det är synd. Jag förstår det när det gäller en vanlig söndagsturnering, men SM är väl ändå SM? Är det verkligen så att det inte är någon prestige alls att bli Svensk Mästare? Är SM bara en turnering i mängden?

Jag har dock betydligt lättare att acceptera din förklaring än när någon bara säger att inte vem som helst ska kunna bli Svensk Mästare bara för att den inte har tillräckligt tjock plånbok...

2) It will not be fair

Topp Se Micke Nilsson's Profil Sök efter andra inlägg av Micke Nilsson Besök Micke Nilsson's Hemsida

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 02 apr 2006 kl 23:42 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Kan förresten inte en sidopott på 500-1000 vara ett alternativ för att på så sätt göra det mödan värt för "eliten" att släpa sig ner till spellokalen, men ändå inte utestänga spelare med mycket tunna plånböcker?

På så sätt skulle ju det hårdaste tänkbara motståndet finnas på plats och då borde ju enligt ditt resonemang vinnaren vara värdig. Detta oavsett om han eller hon har betalat säg 200-300 eller 1200-1300 då även du säger att det är motståndet och inte insatsen som avgör värdigheten. Om inte denna lösning är ett alternativ så finns det väl bara en förklaring till det; att en spelare med tunn plånbok inte ska kunna bli Svensk Mästare. Det vill säga man ska inte kunna titulera sig Svensk Mästare utan att ha betalat minst 500-600 (gärna mer) för det.

2) It will not be fair

Backaholic
Användare
Användare

Registrerade sig: 07 sep 2005
Skickat: 03 apr 2006 kl 18:09 | IP loggad Citera Backaholic

Håller med Micke. SM är väl den tävlingen där äran borde komma i första hand och prispengar i andra...

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 03 apr 2006 kl 22:50 | IP loggad Citera DrDägge

Jag imponeras av omröstningsalternativen, det är lite i klass med kärnkraftsomröstningen, i detta fall är både linje 1 och 2 överensstämmande med Mickes personliga åsikt. Jag är också lite imponerad av att den får sådan sympati, men det säger nog mer om klientelet på forumet än om genomsnittsåsikten bland turneringsspelande backgammonspelare. Logiken bland en del argument är också glasklar, ju mer prestige det är i turneringstiteln, desto lägre bör startavgiften vara. SM ska med andra ord vara gratis, det bör räcka att spela om äran. I gengäld höjer vi istället avgiften rejält i sommarkoppen och miniturneringen till en femhundring. Fler bra förslag?

Dr Dägge

Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

pom
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 30 apr 2004
Skickat: 03 apr 2006 kl 23:23 | IP loggad Citera pom

Det där med ära är väl något vi gör varje måndag. Varför ska alla matcher vara om vanära? 

Topp Se pom's Profil Sök efter andra inlägg av pom

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 04 apr 2006 kl 01:17 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Vadan den upprörda tonen helt plötsligt jämfört med din första post här? Du nämnde aldrig att alternativen var fåniga då, men det kanske är för att det verkar vara fler som tycker som jag än du trodde? Dessutom är nu tydligen alla som håller med mig ett mindre värt klientel som du tydligen helst ser att håller sig ifrån de "riktiga" turneringsspelande backgammonspelarna. Det var för att jag var rädd för detta som jag skapade en anonym omröstning så att inte folk som höll med skulle bli påhoppade som en lägre stående människa. Det räcker att jag får ta det och det bjuder jag på

I detta fall är det bara ett alternativ som överensstämmer med min personliga åsikt, men det kanske var en kommentar som gick över mitt okunniga huvud.

Om du tycker att alternativen inte är imponerande så välkomnar jag en ny omröstning där du själv lägger fram alternativ som kan imponera på alla. Det vill säga både de riktiga spelarna och det andraklassens klientel som har råkat rösta på samma alternativ som mig.

Det jag tycker är lite trist är att folk som tycker en viss sak ska vara mindre värda än de som tycker något annat. Jag ville inte påvisa att alla var emot dig och övriga i det finare klientelet. Jag ville bara få bekräftat att jag inte var ensam om att tycka att man inte nödvändigtvis är en mer värdig Svensk Mästare ju mer man betalar.

Vad jag saknar är ett vettigt motargument mot sidopotter. Då kan man ju både få in lite deg och bli Svensk Mästare. Är det bara för att en sopa som jag som inte är så tät inte ska kunna halka in på ett par hundringar och med kronisk b-röta vinna turneringen? Vad jag då inte förstår är varför det skulle vara mer ok om jag eller någon annan i det lägre stående klientelet skulle vara tät och kunde lägga upp en tusing eller så. Skulle vi då helt plötsligt vara mer värda om vi hade b-röta och vann?

Redigerad av Micke Nilsson den 04 apr 2006 kl 01:21

2) It will not be fair

pom
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 30 apr 2004
Skickat: 04 apr 2006 kl 03:04 | IP loggad Citera pom

Men Micke vi har ju massor av billiga tävlingar som ingen går på. Varför är det så? Personligen tror jag att det beror på att det är för många som värderar en möjligheten att vinna pengar högre än äran. Tidigare var SM runt tusenlappen och ett B-SM för mindre än 500. (har för mig att det var 350 sist) Dessa slogs ihop för att få en riktig turnering och vi var 51 förra året som spelade SM. (detta är mindre än vad SMs bägge klasser hade tidigare)

12,22,14,20,19,16 det är antalet deltagare i vårens turneringar.  knappt 18 i snitt. De har kostat 250:- styck så jag tror helt enkelt inte på att det hänger på att folk inte har råd utan att det är mer att det inte är värd mödan att tävla, när man lika gärna kan spela på nätet eller hålla på med andra obskyra spel där det finns mer pengar.

Topp Se pom's Profil Sök efter andra inlägg av pom

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 04 apr 2006 kl 08:43 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Pom, jag kan tyvärr inte svara på varför det inte är fler som kommer på alla billiga tävlingar. Personligen är det för att jag inte bor i Stockholm och har fullt upp med annat, inklusive vår torsdagsturnering här. Det är mycket möjligt att det inte finns tillräckligt många i Stockholm som inte bara spelar för pengarna för att kunna fylla dessa tävlingar. Till detta löpande är väl Lepras sammanställningar i våra torsdagsturneringars anda utmärkta.

Det kanske är som du säger också att fler och fler endast spelar på nätet. Kanske både för att man kan spela om mer pengar samt att man dessutom kan spela för ännu lägre summor. Då kan det kanske vara svårt att få ner folk på de vanliga turneringarna oavsett anmälningsavgift.

Däremot så brukar jag varje år ta mig tid (och förhoppningsvis råd) och åka på Swedish Open och siktar även på att delta i SM, beroende på pris, tid samt egen plånbok efter kommande månads räkningar.

Det finns dock även andra spelare som normalt inte spelar live, men som brukar vara med på SO och kanske även SM för att dessa tävlingar är speciella. Jag jämställer inte alla löpande billiga tävlingar med SM och SO. För er i Stockholm kanske alla tävlingar är likvärdiga pga det stora utbudet och det som styr deltagande är om det är värt mödan (ekonomiskt) att släpa sig ner. Jag tycker mig dock märka att det även finns ett antal Stockholmare som även de tycker att SM är en speciell tävling och inte en i mängden.

Ursäkta tjatet, men vad är problemet med en sidopottvariant på SM? Frågan är naturligtvis inte bara ställd till herr Degerman. Om vi jämför ett SM där avgiften är 500-1000 och 50 spelare deltar, inklusive alla av sveriges bästa med en sidopott-turnering med t ex 200 + 500-1000 med 70 spelare, där samma 50 spelare kommer och lägger 200 + 500-1000 (de är ju seriösa spelare som spelar för pengarna i första hand) men övriga 20 endast lägger 200. Skulle då en vinnare av den första varianten vara en mer värdig vinnare än en vinnare i den senare varianten? Om någon av de fattiglappar som endast la 200 i den senare varianten vann den, skulle han eller hon då vara en mindre värdig vinnare?

Redigerad av Micke Nilsson den 04 apr 2006 kl 08:46

2) It will not be fair

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 04 apr 2006 kl 08:49 | IP loggad Citera DrDägge

Tack för hjälpen POM - jag har verkligen börjat tröttna på att förklara samma sak om och om igen. "Det går int å förklar, för de som int begrip". Om Micke tolkar det som att han är en lägre stående människa är det en övertolkning. Däremot så är det naivt att tro att BG-spelare i första hand ställer upp i tävlingar för att få äran att vinna. Jag föreslår att Micke motbevisar min tes genom att anordna en tävling med 0 kr i startavgift, givetvis ska tävlingen rankas. Den kan ju också kallas SM (Sommarmästerskapet). Säg bara till när den skall spelas, så annonserar vi om den på hemsidan.

Ett SM med samma startavgift som en söndagsturnering ter sig direkt fjantigt för de flesta jag pratat med, men de orkar inte deltaga i debatten här på forumet. Självklart ska vi införa en sidepool, men avgiften i sidepool bör ligga på samma nivå som startavgiften. Det blir för osymmetriskt att ha en sidepool med avgift 1000kr och startavgift 200kr i huvudturneringen.

/Dr D

PS. Antingen har Micke omformulerat sina alternativ 1 0 2 i frågan, eller så läste jag fel igår. DS

Redigerad av DrDägge den 04 apr 2006 kl 08:57

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 04 apr 2006 kl 09:33 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Nej, jag har inte omformulerat alternativen i frågorna. Jag tror inte det är möjligt faktiskt. Även om du verkar anta att en omformulering är det mest troliga så uppskattar jag att andraalternativet är att du faktistkt läste fel . Innebär det då att svarsalternativen inte är lika illa, eller t o m väger över till min nackdel?

Som du kanske har märkt har jag inte spelat någon sidopott-turnering i stockholm och har därför inte stenkoll på hur nivåerna brukar vara. Jag var bara ute efter principen och tycker fortfarande att det skulle vara intressant att få ett svar på om vinnaren i de olika alternativen var olika värdiga svenska mästare.

Vad gäller min tolkning av ditt "Jag är också lite imponerad av att den får sådan sympati, men det säger nog mer om klientelet på forumet än om genomsnittsåsikten bland turneringsspelande backgammonspelare" så erkänner jag att jag kanske övertolkade den något när jag skrev lägre stående människa.

Du får gärna tycka att jag är naiv eller till och med säga att jag ljuger, men om jag skulle delta i SM skulle det för mig personligen vara mer för äran än för att vinna pengar. Annars skulle jag delta i flera turneringar i Stockholm. Jag säger dock inte att det är hur den normale BG-spelaren i första hand tänker. I så fall övertolkar du mig. Inte ens jag tänker så inför en normal Stockholmsturnering, däremot är det en annan sak när det gäller ett SM.

Jag ville som sagt inte påvisa att de flesta spelarna i Sverige och framförallt inte att de i herr Degermans umgängeskrets håller med mig. Jag ville bara påvisa att jag inte var ensam om min uppfattning. Resultatet så långt är än så länge överraskande även för mig. Jag förstår dock inte varför man inte skulle rösta för att inte delta i debatten, det är ju bara ett anonymt knapptryck. Jag förstår inte heller varför fler på "Degermans sida" skulle avstå från att rösta jämfört de på "min sida". Det borde väl i så fall även finnas personer på "min sida" som inte heller vill delta i debatten? Även om det inte sades rätt ut så tolkade jag det som att det var en anledning till att en överraskande stor andel hade röstat på mitt alternativ. Men jag kanske övertolkade det också.

Redigerad av Micke Nilsson den 04 apr 2006 kl 09:37

2) It will not be fair

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 04 apr 2006 kl 09:56 | IP loggad Citera DrDägge

Micke visar på ett härligt engagemang, det ska vi i SBGF försöka utnyttja på något sätt. Vi kommer nog inte så mycket längre genom att fortsätta diskussionen i denna fråga på forumet, men visst vore det välkommet med andra röster än Mickes och min? Jag kommer nu att flytta fokus till själva SM-tävlingen den 13 Maj. Och till hemsidans "röstmaffia" (OBS - ironi) måste jag lämna det tråkiga beskedet, att det inte går att bli Svensk Mästare för under 500 kr.

Lasse

Stigge
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 02 aug 2005
Skickat: 04 apr 2006 kl 09:57 | IP loggad Citera Stigge

Micke,

Nu börjar debatten bli direkt löjlig...

Du menar att SM och So är "speciella" tävlingar, och därför ska anmälningsavgiften vara lägre så fler kan vara med och spela om "äran". Betyder det att anmälningsavgiften (och därmed prissummorna) ska sänkas i SO också? Vad tror du att det kommer att göra för statusen på den tävlingen och hur många duktiga, internationalla spelare kommer att komma...?

Jag vill påstå att du är en aning naiv, välkommen till verkligheten! Back Gammon är ett spel som i mångt och mycket handlar om pengar (liksom poker). Du är också naiv om du tror att majoriteten av BG-Sverige går och tycker att den som vinner just SM är bäst i Sverige (betänk om det vore fallet med förra årets mästare......). BG är ett spel som handlar om en del tur (även kallad B-röta) och en del skicklighet. Skickligheten, hur stor den än är, garanterar inga vinster hur bra man än spelar och riktiga sop-spelare kan vinna turneringar (även SM) med tillräckligt stor dos B-röta.

I min mening är den "verklige" svenska mästaren den som leder SBGFs rankingtabell. Den avspeglar nämligen spelstyrkan över en längre tid och då slår skickligheten igenom betydligt mer än i en enskild tävling.

I min mening är SM bara en i raden av roliga turneringar, ska man kora en riktig svensk mästare bör det vara över en serie tävlingar.

/Stigge

Topp Se Stigge's Profil Sök efter andra inlägg av Stigge

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 04 apr 2006 kl 10:34 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Jag håller med dig Degis, vi kommer nog inte längre (jag måste dock få kontra på Stigge som lägger ord i min mun). Är det förresten klart om det blir spel under två dagar eller bara en. Eventuellt kommer brorsan ner från Söderhamn och om det blir två dagar kanske vi måste fixa övernattning.

Stigge, välkommen till debatten.

Ja, jag menar att både SM och SO är "speciella tävlingar" på så sätt att de är årliga större tävlingar som har högre status än övriga. Ungefär som en Major i golf, men ändå inte. Dock är SO en mer internationell, pengainriktad turnering jämfört med SM som är ett inhemskt mästerskap.

Vad gäller anmälningsavgiften i SO är det en annan femma där (och har varit en annan diskussion) eftersom det finns flera klasser och man kan anpassa sig efter storlek på plånbok och därmed kan alla delta om man önskar. Vinnaren i champ i SO får inte heller någon officiell titel. Oavsett värdet så kan trots allt vinnaren i SM titulera sig Svensk Mästare. Jag hoppas att de flesta tar sig tid och deltar i SO eller i alla fall kommer förbi och tittar. Det är ett i Sverige unikt tillfälle att se alla sveriges bästa samt ett antal duktiga utländska spelare göra upp på backgammonbrädena.

Jag är mycket medveten om att backgammon i grunden är ett spel om pengar. Det är bara det att jag i min naivitet tycker att det skulle vara kul om i alla fall det inhemska nationella mästerskapet kunde handla mer om ära än pengar. Jag får väl som precis som Degis säga att jag börjar bli trött på att upprepa mig gång på gång, men jag ser olika på SM och övriga turneringar vad gäller anmälningsavgiften. Då anmälningsavgiften är betydlligt lägre i SM jämfört med champ i SO är det till viss del det redan idag. Få det inte att framstå att jag tycker att det ska vara lika i alla turneringar.

Jag har dessutom aldrig sagt att jag tror att majoriteten av BG-Sverige tror att vinnaren i SM är bäst i Sverige. Trots mitt naiva svaga sinne tror inte jag det heller. Jag har spelat alldeles för mycket för att inte förstå B-rötans inflytande. För att vinna en turnering så krävs det att du har flyt, eller i alla fall inte missflyt. Detta oavsett hur duktig du är.

Du får gärna tycka att SM bara är en turnering i mängden, men jag hoppas att det inte är uppfattningen hos majoriteten. Tro det eller ej, men jag håller med dig om att rankingtabellen är ett bätte mått på vem som är Sveriges bästa spelare än vem som vinner SM. Men det kan väl vara så i andra spel och sporter också, att det inte alltid är den bästa spelaren eller bästa laget som vinner.

Du må kalla mig naiv och det kanske jag är, men läs inte in saker som jag inte har sagt. Det jag har sagt i denna fråga är att jag inte anser att man är en mer värdig Svensk Mästare om man betalar 500 eller 1000 kronor i anmälningsavgift jämfört med om man betalar 200 så länge alla duktiga spelare är med. Jag tycker att prestigen i titeln Svensk Mästare borde vara större ju fler spelare som deltar (om det bästa är med) istället för hur mycket pengar som är i potten.

Redigerad av Micke Nilsson den 04 apr 2006 kl 10:38

2) It will not be fair

Stigge
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 02 aug 2005
Skickat: 04 apr 2006 kl 11:12 | IP loggad Citera Stigge

Degis förslag om att anordna en turnering utan startavgift alls (och dörmed utan prispengar) borde vara ett bra lackmus test på din teori Micke. Då skulle ju vem som helst kunna ställa upp oavsett ekonomisk ställning.

Min övertygelse är att en sådan turnering skulle samla få deltagare och tappa stort i värde.

Den krassa verkligheten är: Större pengar = Bättre spelare.

Vill vi ha de bästa spelarna med i SM? Jag tycker det...

Generellt är en lösning på problemet (i SM och andra turneringar) det som redan görs i SO, nämligen olika klasser med rankinggränser.

/Stigge

Topp Se Stigge's Profil Sök efter andra inlägg av Stigge

Backaholic
Användare
Användare

Registrerade sig: 07 sep 2005
Skickat: 04 apr 2006 kl 12:21 | IP loggad Citera Backaholic

Hur var det med antalet deltagare i turneringsspelet innan sänkningen till 250 kr? Var det inte ännu sämre än för närvarande?

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 04 apr 2006 kl 12:59 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Degis förslag skulle inte alls testa "min teori" då antagandet är felaktigt. Jag anser inte att alla (eller de flesta) spelar bara för att det är roligt. Jag anser bara att plånbokens tjocklek inte borde avgöra om man kan delta i SM (SM är den enda tävling jag nämnt här, inte ett ord om söndagsturneringar, SO eller "Sommarmästerskap"). Det är även min fulla övertygelse att en ny sådan turnering som i Degis förslag inte skulle samla några spelare.

Återigen så säger jag inte heller emot att om anmälningsavgiften är högre så kommer även flera duktiga spelare (men troligtvis färre spelare totalt). För att förena båda dessa föreslog jag en sidopott för att både spelare med tunna och tjocka plånböcker skulle kunna delta och få ut fullt värde.

Jag vill också ha de bästa spelarna i SM, men ser inget som säger att de bästa spelarna inte skulle komma med mitt förslag det är allt.

Redigerad av Micke Nilsson den 05 apr 2006 kl 08:15

2) It will not be fair

Kenny
Användare
Användare

Registrerade sig: 24 jan 2006
Land: Denmark
Skickat: 24 okt 2006 kl 23:27 | IP loggad Citera Kenny

I write this in english, so I won´t be misunderstood

We have had the same diskussion in Denmark, about the size of entryfees.

In the last two years, the fees have been lowered in most tournaments, because of two reasons:

-We want to be a "mindsport" like chess, and everybody should be able to participate, no matter how much money they have

-If you want to play for the big money, you probably change to poker anyhow (Lars Bønding, Mads Andersen etc.)

Actually, a lot of those who changed to poker has now come back to backgammon - it is a lot more social, and you don´t get ruined if unlucky.

For instance, we have a one day christmas tournament in my hometown Svendborg, and we are between 60 and 100 players every year, and the fee is only about 300 dkr.  I would rather win a 64-player flight with 300 dkr entry, than a 16-player flight with 1200 dkr. entry. It´s more "honourable"

But I understand the fear of loosing the best players, if the entry is too low. My point is, that you won´t get them anyway, because of internet and poker, and therefore try to get as many of the other players to participate as you can, i.e. lowering the fees.

Sorry for my interferrence, but I hope this can help you a little in your debate.

Yours sincerely

Kenny Nissen, DBgF and SBgK

Topp Se Kenny's Profil Sök efter andra inlägg av Kenny Besök Kenny's Hemsida

Gäst
Gäster
Gäster

Registrerade sig: 01 apr 2004
Inloggad: Ja
Skickat: 24 okt 2006 kl 23:38 | IP loggad Citera Gäst

Thanks a lot - exactly my opinion!

"Huvudet på spiken" som vi säger i Sverige.

Topp Se Gäst's Profil Sök efter andra inlägg av Gäst

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 25 okt 2006 kl 09:26 | IP loggad Citera DrDägge

Detta ämne är visserligen uttjatat, och som så många andra saker lär vi inte bli överens. Men faktum är att SM i Maj var den dyraste tävlingen under våren med en startavgift på 600 kr. Det kom 54 spelare till start, att jämföra med ca 10-20 på en vanlig helgtävling som kostar 250 kr. Den sköna kommentar jag ändå fick höra samma dag var förstås "Om det kostat 100 kr hade det nog kommit dubbelt så många spelare!". Frågan är om man skall skratta eller gråta? Kennys pratar om en julturnering i Dk som tydligen kostar 300 Dkr, vilket är över 400 Skr.

Avslutningsvis vill jag bara säga att det kommer att kosta i stoleksordningen 600 kr att bli svensk mästare nästa år också. Som förberedelse kan man starta lite satelliter på måndagarna. Om man vinner en trettiotvåmanna skulle man kunna slinka in för en tia.

Lasse

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 25 okt 2006 kl 09:45 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Var det dock den högre insatsen eller att det var just SM som gjorde att det blev ett betydligt större startfält än vårens övriga tävlingar? Var det så att vårens övriga turneringar hade fler deltagare ju högre insatsen var? Tror du att det endast hade kommit 10-20 om det "bara" kostat 250 på SM? Jag säger inte att det inte är så, jag bara undrar vad du tror då jag själv tror att det mer hade att göra med att det var SM än att insatsen var högre.

För att förekomma eventuella "följepåhopp" (då jag förmodligen kan antas vara den troligaste källan) vill jag också bara säga att jag inte tror att det var jag (det var ju trots allt ett tag sedan) som sa att det skulle komma dubbelt så många om det kostat 100 med 54 konstaterade deltagare, utan det måste varit något annan. Om jag mot förmodan fällde kommentaren var den i alla fall inte allvarlig menad utan med glimten i ögat.

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 25 okt 2006 kl 09:47 | IP loggad Citera Micke Nilsson

DrDägge skrev:
Avslutningsvis vill jag bara säga att det kommer att kosta i stoleksordningen 600 kr att bli svensk mästare nästa år också. Som förberedelse kan man starta lite satelliter på måndagarna. Om man vinner en trettiotvåmanna skulle man kunna slinka in för en tia.

Hur menar du med den där trettiotvåmannaturneringen för en tia som ska ge en insats på 600? Sponsrar förbundet eller är jag bara trött i luvan som får 32 x 10 till 320 kr om allt går till vinnaren ?

Redigerad av Micke Nilsson den 25 okt 2006 kl 09:48

Jonte
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 25 maj 2004
Skickat: 25 okt 2006 kl 10:01 | IP loggad Citera Jonte

Tack för alla inlägg . Härmed förklarar jag ämnet avslutat! 

/Jonte

Topp Se Jonte's Profil Sök efter andra inlägg av Jonte

supercrasch
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 30 aug 2004
Skickat: 30 okt 2006 kl 11:52 | IP loggad Citera supercrasch

Förstår inte varför det blir så upprörda känslor vad gäller pengar i detta spel. Varför inte ha en rimlig nivå på SM och en högre på Swedish Open. Om "de bästa" inte orkar gå ur sängen eller stänga av datorn för att masa sig ner och spela SM. Då är dom inte "bäst" enligt min åsikt.

Robban
Vana användare
Vana användare
Kapten

Registrerade sig: 27 apr 2004
Skickat: 30 okt 2006 kl 13:08 | IP loggad Citera Robban

Instämmer. Dessutom är omröstningen hyfsat talande.
Feta pengar finns att spela om i SO, privat och på nätet.
SM ska alla ha råd att ställa upp i.
Köp in en monsterbuckla till SM.
Sånt brukar alltid kunna locka..

Topp Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban

blahonga
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 05 sep 2006
Skickat: 30 okt 2006 kl 13:21 | IP loggad Citera blahonga

Instämmer i kören. Om tennismiljonärerna kan ställa upp gratis i Davis Cup för ärans skull och golfmiljonärerna i Ryder Cup av samma anledning, borde väl "BG-miljonärerna" kunna ställa upp i SM för ärans skull och med måttfull anmälningsavgift. Tyvärr tror jag vi skriver för döva öron.
Topp Se blahonga's Profil Sök efter andra inlägg av blahonga

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 30 okt 2006 kl 13:55 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Inte döva, för när jag skriver ovanstående saker brukar jag få mina fiskar varma 

Klyka
Användare
Användare

Registrerade sig: 23 okt 2006
Skickat: 30 okt 2006 kl 15:48 | IP loggad Citera Klyka

Online-poker-SM har ett inköp på $300+20 med satelliter och supersatelliter från $1+0.1 och uppåt. Tycker det är ganska lagom. Vi småspelare har råd att drömma i supersatelliterna samtidigt som det höga inköpet (kombinerat med äran för dem som brukar spela ännu högre) lockar de bästa spelarna.

Hur kul är det att vinna SM om man vet att de bästa spelarna inte kom för att det var en Kalle Anka-turnering? Ett SM är ju till för att kora Sveriges bästa spelare (sen är det en annan sak att en enda turnering inte säger så mkt om vem som är bäst), inte bara den bästa av dem som orkade masa sig dit.

Redigerad av Klyka den 30 okt 2006 kl 15:49

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 30 okt 2006 kl 15:54 | IP loggad Citera DrDägge

Jonte skrev:

Tack för alla inlägg . Härmed förklarar jag ämnet avslutat! 

/Jonte

Never ending story....

Följ gärna Jontes uppmaning, även om jag förstås sympatiserar med klykas insiktsfulla kommentar

Dr Dägge

Robban
Vana användare
Vana användare
Kapten

Registrerade sig: 27 apr 2004
Skickat: 30 okt 2006 kl 16:20 | IP loggad Citera Robban

Online-Poker-SM kvalade jag in till via en freeroll.
Kostade således gratis..
Mer sånt i Live-Backgammon-SM  :)

Topp Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban

supercrasch
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 30 aug 2004
Skickat: 30 okt 2006 kl 16:20 | IP loggad Citera supercrasch

Tycker fortfarande att SM inte behöver vara ett födoställe för alla pengakåta bghajar. Satsa Era pengar och Er tid på alla andra turneringar. Ger mig den på att ute i sverige finns det i alla fall de som är ännu bättre och att de som har mammon som gud redan har sökt sig till onlinespel eller poker. Kalle Anka turnering eller inte spelar ingen roll. Vill man spela om SM titel så får man, vill man inte så slipper man. Tycker liknelsen med Ryder Cup och Davis Cup är ok även om det är lagtävlingar. Ser det mer som SM i boxning. Vill man slåss för pengar är det ok att bli proffs, men om man vill vinna SM så är det ära och inte pengar man boxas om. Ni som inte tycker som jag och många andra har självfallet rätt till Er åsikt. Men föringa inte fotfolket som ni kan klå på pengar i nästan alla andra turneringar.

deuce
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 28 okt 2005
Skickat: 31 okt 2006 kl 11:41 | IP loggad Citera deuce

...och seriöst nu DrDägge & Jonte:

Är det ett stort problem i det här forumet att det postas för mycket?

Topp Se deuce's Profil Sök efter andra inlägg av deuce

Patrick L
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 26 apr 2004
Skickat: 31 okt 2006 kl 13:10 | IP loggad Citera Patrick L

Eftersom ämnet är avslutat (av Jonte) så vill jag passa på att inkomma med mina personliga åsikter gällande detta med SM........

- Jag kunde själv inte rösta pga att inte svarsalternativen riktigt passade mig......

- Jag håller med om de som tycker att SM inte skall kosta för mycket!

- Jag menar då samtidigt att jag ej heller tycker att man skall ha för låg avgift!

- Min bedömning är att kostnaden för att deltaga i SM definitivt bör ligga någonstans mellan 300 och 600 SEK. Och tycker därför att styrelsens beslut om en kostnad på 500 SEK låter OK!

- Sedan skulle införandet (half och quarter samt 8-manna jackar) en tid (2-4 veckor) innan SM möjliggöra att SM kunde få ett startfält på 128 spelare framöver.

Och deuce, jag tror inte det postas för mycket i forumet, problemet är att för många låter bli......

Och en stor  till alla styrelsemedlemmar och övriga som lägger ner massor med tid så att vi andra "bara kan spela och ha kul.....".

Patrick L

/En utfyllnadsspelare i div 1.

Topp Se Patrick L's Profil Sök efter andra inlägg av Patrick L

deuce
Vana användare
Vana användare

Skickat: 31 okt 2006 kl 14:04 | IP loggad Citera deuce

ja, patrick; inga problem med överblicken om man säger så...

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 31 okt 2006 kl 14:10 | IP loggad Citera DrDägge

deuce skrev:

...och seriöst nu DrDägge & Jonte:

Är det ett stort problem i det här forumet att det postas för mycket?

Inte generellt, men jag brukar bli nerslagen på Flemings mugg de veckor jag postat för mycket, det var dock ett par veckor sedan det hände ...

deuce
Vana användare
Vana användare

Skickat: 31 okt 2006 kl 14:51 | IP loggad Citera deuce

Ok. Ja det är ju ett problem. Du får passa dig för den där fleming...

Klyka
Användare
Användare

Registrerade sig: 23 okt 2006
Skickat: 31 okt 2006 kl 16:49 | IP loggad Citera Klyka

supercrasch skrev:
Kalle Anka turnering eller inte [...] Men föringa inte fotfolket som ni kan klå på pengar i nästan alla andra turneringar.

Jag får en känsla av att detta inlägg är i hög grad riktat till mig, då du reagerar på mitt uttryck "Kalle Anka-turnering". Det var på intet sätt ett försk att förringa någon. Däremot tycker jag att det är ett problem när mästerskap tappar i dignitet. Se på OS-fotbollen, den har snarast karaktären av träningsmatcher. Eller pokern där det tvistades om vems SM som var det riktiga och där ingen var sanktionerad av förbundet. Ingen brydde sig om mästerskapen.

Nu var det andra anledningar i dessa fall än mina farhågor ang BG-mästerskapet. Men faktum är att om vi gör SM till en freeroll så kommer inte de bästa spelarna att vara med. Och faktum är att då kommer ingen att bry sig om vem som vinner. Det kommer inte att vara ett riktigt SM.

Samtidigt är det synd om nån fattig förmåga (jag?) inte har råd att ställa upp, men detta motverkas i viss mån av att hålla satelliter.

Sen att jag skulle förringa fotfolket, det behöver du inte oroa dig för. I BG är jag grönare än gräset som fotfolket trampar på sina morgonpromenader.

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

SkickaSkicka
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till:
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum