Vad händer just nu i forumet? Topp 20    Aktiva ämnen  Aktiva ämnen   Visa lista på alla användare Användare   Sök Sök    Hjälp  Hjälp
   Registrering  Registrering    Logga in  Logga in
Turneringar
 SBGFs forum: Turneringar
Rubrik Ämne: SM SkickaSkicka
Författare
Meddelande << Föregående ämne | Nästa ämne >>
Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 25 apr 2004
Land: Sverige
Inloggad: Nej
Skickat: 22 okt 2006 kl 12:54 | IP loggad Citera Micke Nilsson

come on Baby... skrev:
så där ja, äntligen hemma och alla stans fyllbultar hemkörda eller omkörda. Håller med Badboy, ta inte så allvarligt på allt Du läser eller hör. Men till saken: Om Du fick ordna typ två olika SM. Vi säger ena skulle kosta 100 kr inkl avgifter och det andra 5500 kr inkl avgifter. Tycker Du verkligen folk skulle ta rabatt-varianten på fullaste allvar? BG är i många sätt som Poker. Dra ihop ett gäng och spela poker utan insatser. Man tröttnar efter några giv, inte sant? Men Poker spelas inte bara om pengar, poker spelas framförallt MED pengar. Pengarna används som vapen och i BG heter vapnet KUB. Du skulle få varenda lallare i denna stad kasta kuber till vänster och höger och då menar jag 4or, 8or osv. Men om Du tänker på den dyrare varianten så lovar jag att knappt en 4 eller högre kub skulle existera, inte sant? Handen på hjärtat Micke, tänk efter.. Skulle Du va lika glad efter vinsten i 100 kr varianten jämfört med 5500 varianten och då menar jag inte på prischecken?

Jag tar mig friheten och flyttar denna diskussion till rätt forum då vi höll på att diskutera SO här. I min värld är SO och SM två vitt skilda turneringar. Jag tycker inte heller jag att vi ska ha två SM. Det jag ser som poängen med SM är att det är just Svenskt Mästerskap, som korar en Svensk Mästare och inte en tävling i mängden. Skulle vi ha ett SM för fattiglappar och ett SM för de med stora plånböcker skulle jag inte tycka att någon skulle kunna ta sin SM-titel på största allvar.

Jag har aldrig tyckt och kommer aldrig att tycka att någon kommer ta en vinnare i en "rabatt-variant" som spelas samtidigt som en "tjock plånbok-variant" på allvar. Jag vet inte var du har fått det ifrån att jag skulle tycka så. Kritisera mig gärna för det jag sagt och står för, men inte sånt som jag aldrig sagt.

Jag tror inte du läst vad jag skrev i SM-tråden tidigare så jag upprepar väl min inställning igen. Givet samma startfält (alltså förutsatt att bara en av klasserna spelas) så förstår jag för mitt liv inte varför man skulle vara en mer värdig Svensk Mästare om insatsen var 5500 istället för 100 kronor. Vidare är jag till 100% säker på att det skulle delta betydligt fler spelare om insatsen var 100 istället för 5500 kr. Jag har svårt att förstå att någon som skulle vinna 5500-klassen skulle kunna känna sig som en värdig Svensk Mästare om det deltog säg 10-20 spelare om man vet om att det fanns många gånger fler som inte hade råd att delta. För mig (och flera andra) så är det startfältet, och inte insatsen, som avgör prestationen i att vinna en tävling, allt annat lika.

Visst, om det är gratis eller kostar 100 kronor kanske det är flera av de topprankade som inte deltar för att det inte är värt kraften att ta sig till lokalen. Jag har ingen bra lösning för tillfället för att få dem att delta om de inte anser att det inte finns någon ära i att vinna titeln Svensk Mästare utan att få en bra sudd med pengar samtidigt. Men det gäller trots allt bara en tävling per år.

Om det också är viktigt att det är någon av de högst rankade (bästa) som vinner SM så kanske man skulle ha en ratinggräns även där. Du kanske måste vara bland topp 10 för att få delta. Annars kanske någon från tattarserien vinner och det skulle väl vara pinsamt. och skulle denna spelare dessutom bara ha lagt upp 100 kronor för att delta skulle han eller hon ju vara allt annat än en värdig vinnare, även om det var 80 deltagare istället för 10 som la upp 5500?

Om det nu också är pengarna som är viktigast och inte titeln undrar jag varför man inte kan läsa i historiken hur myckt pengar SM-vinnaren fick. Det enda man ser är ju vem som blev Svensk Mästare. Om man även skyltade med vinstpengarna så skulle man ju kunna se vem som har varit den mest värdiga SM-vinnaren genom tiderna också.

Det är väl bara att inse att jag har vitt skilda värderingar vad gäller livet, backgammon än många andra i bg-världen. Men det jag vill lyfta fram är att det finns flera som delar mina värderingar också och att man i alla fall kan försöka ta hänsyn till det.

Vad gäller ditt påpekande om att för låga insatser ger vilt kubande så kanske det kan bli så. Men är det inte så att om någon kubar vilt (och felaktigt) så kan detta inte vara gynnamt för dennes spel. Någon som hanterar kuben vårdslöst lär inte vinna en lång turnering, så jag ser inte det som något stort problem.

Svaret på din insatsfråga är som du förstått också ja, jag skulle vara lika glad om jag vann SM med 100 kr i insats som om insatsen var 5500 (förutsatt att dessa två klasser inte spelades samtidigt). Det är uppenbart att du inte känner mig särskilt väl, för på din pokerfråga så tycker jag att det är skitkul att sitta med bröder och vänner och spela pokerturnering med marker osv utan pengainsats. Äran räcker gott i det sällskapet och att kunna håna brorsan att man vunnit de två senaste turneringarna tar mer än om jag skulle vunnit några hundralappar eller tusingar.

Och jag försöker att inte ta för allvarligt på det jag läser eller hör. Jag kan också acceptera att bli ironiserad och hånad för saker jag säger och står för. Det jag blir arg på är när personer ironiserar och hånar mig för saker jag inte har sagt för att förlöjliga mig.
Topp Se Micke Nilsson's Profil Sök efter andra inlägg av Micke Nilsson Besök Micke Nilsson's Hemsida

come on Baby...
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 29 maj 2006
Skickat: 22 okt 2006 kl 16:49 | IP loggad Citera come on Baby...

Tack för ett välformulerad svar Micke. Jag säger bara att om man spelar typ SM för billigt förlorar titeln sitt "värde". För den som tror att han eller hon kan spelet är inte 2000 kr eller 5000 kr några astronomiska summor. För BG spelas med pengar (läs insatser) och vice versa. Det är spelets filosofi. Personligen har jag spelat utan pengar tusentals partier både live och på nätet och tycker att det är jätteroligt. Men typ SM blir urvattnad utan ordentlig insats. För Du hittar väl knappt en annan "sport" där man kan kalla sig SM-vinnare för en "hundring".. eller som en gammal kompis som tänkte ställa upp i SM i tungvikt bakfull.. han hade boxat mycket i sin ungdom och sparrat mot Lillen osv. För det fanns bara två deltagare. Han ville hämta en säker brons-medalj. Var nog lika bra han försov sig...

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 22 okt 2006 kl 17:33 | IP loggad Citera Micke Nilsson

come on Baby... skrev:
... För den som tror att han eller hon kan spelet är inte 2000 kr eller 5000 kr några astronomiska summor...

Jag trodde i min enfald inte att man automatiskt hade en stor plånbok bara för att man var duktig på bg, men så kanske är fallet.

come on Baby... skrev:
... Men typ SM blir urvattnad utan ordentlig insats. För Du hittar väl knappt en annan "sport" där man kan kalla sig SM-vinnare för en "hundring"....

Jag har inte hållt på med så många andra solosporter, utan mest lagsporter. Men de jag har kommit i kontakt med själv eller via mina syskon och kompisar, t ex schack, biljard, dart och tyngdlyftning tror jag inte att det kostar så mycket att delta i SM. Det beror lite vad man vill med ett SM. Vill man att alla som vill, oavsett nivå, ska kunna delta och mäta sina krafter eller vill vi gå mot pokern och ha typ 10 000 i insats?

SM är den turnering som jag personligen anser att i princip kan spelas helt utan insats då jag tycker att det här är titeln med tillhörande buckla som är viktigast. Annars borde det väl som jag sa tidigare även stå hur mycket SM-vinnaren vann i förstapris om de tär insatsen som gäller? Det finns otaliga andra turneringar under året där prispengarna är viktigast. Ett alternativ är väl att ha en bastant sidopott i SM för de som tycker att pengarna är viktigast.

Å andra sidan är det min allmänna filosofi. Jag är betydligt mer stolt över den beginnerbuckla jag vann på SO 2001 än prispengarna på 2000 kr. Jag hade varit lika stolt över den titeln om jag bara hade fått bucklan och inga pengar. På samma sätt kan jag oftast tänka mig att splitta prispengarna i de turneringsfinaler jag spelar (när det gäller någon form av titel) och bara spela om titeln i sig. Men vad gäller detta påstår jag inte att jag tillhör någon majoritet i BG-sverige.
Topp Se Micke Nilsson's Profil Sök efter andra inlägg av Micke Nilsson Besök Micke Nilsson's Hemsida

come on Baby...
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 29 maj 2006
Skickat: 22 okt 2006 kl 20:09 | IP loggad Citera come on Baby...

Hej Micke! Du som inte gillar att man blir påhoppad för nånting man inte har sagt eller skrivit. Jag skrev väl inte att bg-kunnandet har med plånboken och göra, eller? Vad jag skrev var att det ska kosta och ta fel beslut i bg. Först då får Du en rättmätig SM-vinnare. Innan du läser vidare.. ta ett DJUPT ANDETAG... Vi leker tanken att SM kostar 10 000 kr. Vi hittar 25 som ställer upp. Allt går till vinnarn. Alla vet att Micke Nilsson tar hem detta med förbundna ögon. Du säljer lätt andelar på Dig själv med ruggig vinst, för Micke är BÄST. Jag själv har spelat BG i fyra år. Jag skulle INTE ställa upp. Jo, varför? Jag har inte kunnandet för att titulera mig SVENSK MÄSTARE. Om man borträknar Jerry o Jokern så finns det en och annan gambler och en och annan spelare med kapacitet och vinna detta SM. Du urvattnar en fin titel som SVENSK MÄSTARE i BG med en hundring i anmälning. Som sagt det krävs även vinnarskalle, kunna spela under stort press osv i denna "ädla sport". Men personligen skulle jag erbjuda en spelare 20 000 kr för 50% hos honom. Och jag lovar, denna spelare hittar du varken i Barhäng eller i Vallkoma... Och Robban, Du måste väl hålla med mig litegrann iallafall. Tycker Du att SM i anmälningsavgift ska vara så låg att själva "Kicken" försvinner, eller vad man ska kalla detta? Personligen tycker jag att om man absolut vill kalla sig SVENSK MÄSTARE i nånting kan man likaväl börja med 100 meter slägga eller 400 meter spjut och man är garanterat SM-vinnare. Nog om detta ämne nu. Avslutningsvis kan jag personligen tycka att pengar har för stort inflytande i allt Vi här på jorden sysslar med. Men till sist bara en sak för sista gången: BG spelas med PENGAR. Och då menar jag inte att de rika ska bli rikare osv. Men det är ett spel där det ska KOSTA och GÖRA MISSTAG. Annars försvinner dynamiken i själva spelets grundide. Sov Gott Ni allihopa så syns vi imorn. MVH Kari

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 22 okt 2006 kl 21:46 | IP loggad Citera DrDägge

Tappra försök Kari - men om du varit med ett tag här på forumet så hade du noterat att Mickes envishet inte går av för hackor. Micke har naturligtvis rätt att tycka som han gör, och debattera i frågan. Men jag kommer osäkt att tänka på ordspråket "Att piska en död häst" när du, jag och några andra försöker få Micke att omvärdera sin ståndpunkt. Han ondgjorde sig länge för att de kostade 600 kr att spela SM i våras - det kom 54 spelare till start. Sätt startavgiften till 100 kr i vår och jag kan sätta en rätt bra slant på att det blir färre, och att tävlingen, som Kari påpekar, blir jä.. trist och urvattnad, bl.a. på grund av att de bra spelarna stannar hemma.

Det stora problemet, som jag ser det, är faktiskt att det är för mycket röta i BG. Hur ofta vinner den bäste spelaren i startfältet tävlingen som arrangeras?

Doktorn

Redigerad av DrDägge den 22 okt 2006 kl 21:47
Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 22 okt 2006 kl 23:00 | IP loggad Citera Micke Nilsson

come on Baby... skrev:
Hej Micke! Du som inte gillar att man blir påhoppad för nånting man inte har sagt eller skrivit. Jag skrev väl inte att bg-kunnandet har med plånboken och göra, eller? Vad jag skrev var att det ska kosta och ta fel beslut i bg.

Jag syftade till detta som du skrev här ovan:

come on Baby... skrev:
För den som tror att han eller hon kan spelet är inte 2000 kr eller 5000 kr några astronomiska summor.

Jag tolkade det som att den som tror han eller hon kan spelet (är BG-kunnig) har en rätt stor plånbok och kan lägga ut 5000 på en tävling utan att det svider. Tolkade jag det du skrev helt tokigt här? I så fall ber jag om ursäkt...

Redigerad av Micke Nilsson den 22 okt 2006 kl 23:01

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 22 okt 2006 kl 23:18 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Kari, om det nu är någon med otroligt bra kunnande, någon av de allra bästa, som måste ta hem SM är väl det enda raka att endast tillåta anmälningar från de säg tio högst rankade spelarna?

Saken är dock att alla ställer inte upp i SM bara för att vinna. Det finns såna som tycker att det kul att testa hur man står sig mot de stora grabbarna (jo det är sant och med tur kan de även vinna). Varför ska inte de få göra det? Är det för att det är så mycket röta inblandad i spelet så att någon sopa kan råka vinna? Vad är det som säger att det inte finns en massa halvdana spelare med tjocka plånböcker som ställer upp oavsett insats? Är en sådan halvdan spelare mer värdig vinnare bara för att han har tjock plånbok? Skulle då inte en spelare som är bättre, men som inte har råd att vara med vara mer värdig vinnare? Som sagt kommer vi inte längre än att vi måste acceptera att vi har olika inställningar till detta.

Lars, jag erkänner gärna att jag inte trodde att det skulle komma så många spelare som det gjorde. Särskilt med tanke på deltagandet på de övriga turneringarna. Det är också möjligt att det skulle komma färre av de bästa om det bara kostade 100 att vara med. 500-600 kanske är en optimal insats för att få med så många som möjligt men ändå lyckas få med de som främst tänker på pengarna. Jag tycker ändå att det är synd om det är så att vissa spelare måste avstå SM för att de inte har råd. Man kan inte göra alla nöjda, jag vet

Lika svårt som jag (och flera andra) har att förstå att man avstår att delta på SM för att det är för lite prispengar för att det ska vara värt besväret att åka/gå till lokalen, lika svårt har ni (och flera andra) att förstå att det finns personer som anser att titeln Svensk Mästare är lika mycket värd om vinstsumman är 100 kronor som 10.000 kronor. Saken är som sagt att dessa värderingar kommer vi inte att kunna ändra hos varandra utan måste acceptera.

Badboy
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 02 aug 2005
Skickat: 22 okt 2006 kl 23:22 | IP loggad Citera Badboy

Det måste rekännas att vi *BLIPPARE* Gör m kt reklam för bg och förbundet=))

Bfot
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 04 aug 2004
Skickat: 23 okt 2006 kl 08:56 | IP loggad Citera Bfot

Efter ca 18 månaders tjatande: Kan inte folk acceptera att andra människor har andra åsikter än en själv? Ni vet vad Micke - och många andra i tysthet - tycker i denna fråga. Att en åsikt skiljer sig från din behöver inte innebära att någon av er har fel. Man får tycka och tänka vad man vill.

Om du nu tycker annorlunda än Micke i denna tjaaatiga fråga: Låt det vara så. Gå vidare. Byt ämne. Tack.

Topp Se Bfot's Profil Sök efter andra inlägg av Bfot

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 23 okt 2006 kl 16:25 | IP loggad Citera DrDägge

Mitt och Mickes inlägg säger väl i stort sett det du summerar ...

Eftersom vi är inne på ämnet SM och Svensk Mästare och huruvida han är värdig eller inte, vill jag bara ge en kort replik. Nästan alla känner väl till fördelningen av skicklighet och tur i backgammon. De sämsta spelarna i Stockholmsserien, div 1, skulle vinna ca var fjärde gång de möter världsmästaren i en match till 13. Så vi kanske ska kalla den svenske mästaren "Årets rötk*k" istället. Jag vågar knappt tänka på vad vi ska kalla världsmästaren

Doktorn

Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

SkickaSkicka
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till:
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum