Författare |
|
Superflipp Användare

Registrerade sig: 27 nov 2006 Land: Sverige
Inloggad: Nej Inlägg: 6
|
Skickat: 27 nov 2006 kl 12:51 | IP loggad
|
|
|
Har precis börjat spelat backgammon ( 5 mån) och tycker det är hur kul som helst.
Man har gått från att bara förlora till att förlora mer än vad jag vinner till förlora lika mycket som jag vinner. typ. nästan 40-60 i alla fall.
Jag vill förbättra mitt spel på alla plan, men jag känner ingen som spelar backgammon, så jag har ingen att diskutera med.
Men vilka böcker rekomenderar ni min så att jag kanske kan börja vinna lite mer än vad jag förlorar
Mvh
Bokmalen
|
Topp |
|
|
Svempa Vana användare

Registrerade sig: 26 apr 2004 Land: Sverige
Inloggad: Nej Inlägg: 825
|
Skickat: 27 nov 2006 kl 13:21 | IP loggad
|
|
|
Hej Bokmalen, jag vill rekommendera Backgammon bootcamp av Walter Trice. Den är ganska dyr men jag tycker den är väl värd pengarna.
Svempa
|
Topp |
|
|
blahonga Vana användare

Registrerade sig: 05 sep 2006
Inloggad: Nej Inlägg: 119
|
Skickat: 27 nov 2006 kl 15:38 | IP loggad
|
|
|
Bill Robertie har skrivit böcker som är bra. Backgammon for seríous players är ett exempel. Jag vill också rekommendera dig att ladda ner gratisprogrammet GNU på din dator, om du inte redan har gjort det. Där kan du spela matcher mot datorn, och om du klickar på Tutor mode får du upp en skylt som varnar dig varje gång du gör ett dåligt flytt eller sover med kuben. Givetvis kan du då kolla vilket flytt eller kubbeslut som är rätt. Du kan också spela färdigt en match som vanligt och sen låta datorn analysera spektaklet. Då markerar den alla dåliga flytt och kubbeslut. Ett bra och roligt sätt att lära sig mer tycker jag. Lycka till.
|
Topp |
|
|
Putsduken Användare

Registrerade sig: 27 apr 2005 Land: Sverige
Inloggad: Nej Inlägg: 76
|
Skickat: 27 nov 2006 kl 15:40 | IP loggad
|
|
|
BG Bootcamp är en helgjuten bok med allt man behöver mästra för att bli en riktigt vass bg-spelare. Min enda invändning är att den är bra mastig att ta sig an som nybörjare. Walter Trice är en dock en bra pedagog och språket är inte så svårt att ta till sig, men nivån är satt högt för att även redan kompetenta spelare ska lära sig något. Här kan du läsa några sidor i boken:http://www.fortuitouspress.com/bbc.html
Mitt tips är att börja med nybörjarboken "Understanding Backgammon" av Kit Woolsey och Tammi Jones. Woolsey, är enligt mig, den bästa bg-pedagogen out there. Tammi Jones är en sk nybörjare och alla problem tas upp som en dialog mellan nybörjaren och proffset. På så sätt vill Woolsey att man ska skaffa sig en känsla för spelet snarare än att göra helt rätt i extremt knepiga ställningar. Här hittar du några exempel från boken. Layouten är dock snyggare i boken: http://www.gammonline.com/demo/Ordering/order.htm
/Micke
|
Topp |
|
|
Superflipp Användare

|
Skickat: 27 nov 2006 kl 15:46 | IP loggad
|
|
|
Tacka Svempa,
Ska absolut köpa boken, undrar bara om du har någon tips vart?
Tittade på de "vanliga" nätbutikerna, men där fanns den inte. Såg annonsen till Gammon, men kostade 690:- sen hittade jag www.bgshop.com kostade 42 dollar plus 12 dollar i frakt. det är ju i runda tal 430 kr.
Så nu undrar jag om det är värt 250 :- att köpa från utlandet, för 250 får man ju faktiskt en till bok. men är osäker på lev tid och skatt mm
Mvh
Från han som vill bli bättre..
|
Topp |
|
|
DrDägge Senioranvändare

Dr
Registrerade sig: 25 apr 2004 Land: Sverige
Inloggad: Nej Inlägg: 2982
|
Skickat: 27 nov 2006 kl 15:56 | IP loggad
|
|
|
Superflipp skrev:
Så nu undrar jag om det är värt 250 :- att köpa från utlandet, för 250 får man ju faktiskt en till bok. men är osäker på lev tid och skatt mm
|
|
|
Ja, tid är pengar , så en snabbare tillgång till boken kan spar pengar i det långa loppet. Ett alternativ är förstås att hästhandla lite med Gammon.se för att pressa ner priset
Lasse
|
Topp |
|
|
Superflipp Användare

|
Skickat: 27 nov 2006 kl 16:02 | IP loggad
|
|
|
Tack ni andra också
Såg inte era inlägg
vart kan man ladda ner gratisprogrammet GNU
|
Topp |
|
|
Staffan Moderatorer

Registrerade sig: 17 dec 2004
Inloggad: Nej Inlägg: 139
|
Skickat: 27 nov 2006 kl 16:12 | IP loggad
|
|
|
Roberties bok "501 essential problems" tycker jag också är en pedagogisk och bra bok även om det sedan Snowie 4 kom visade sig att hans svar inte överensstämmer med Snowies uppfattning i 100% av fallen. Den kostar inte mer än 350:- på Gammon.se och det är det värt.
Lycka till
Staffan
|
Topp |
|
|
Svempa Vana användare

Registrerade sig: 26 apr 2004 Land: Sverige
Inloggad: Nej Inlägg: 825
|
Skickat: 27 nov 2006 kl 16:43 | IP loggad
|
|
|
Superflipp skrev:
vart kan man ladda ner gratisprogrammet GNU
|
|
|
http://www.gnubg.org/
|
Topp |
|
|
Superflipp Användare

|
Skickat: 13 dec 2006 kl 16:45 | IP loggad
|
|
|
Vad extat är Snowie.
Kan man spela i snowie eller vad har snowie för fördelar.
Mvh
Han som vill bli bättre
|
Topp |
|
|
Bfot Vana användare

Registrerade sig: 04 aug 2004
Inloggad: Nej Inlägg: 356
|
Skickat: 13 dec 2006 kl 17:44 | IP loggad
|
|
|
Snowie ar också ett program för bg-analys och -spel. Det råder väl delade meningar om vilket som är bäst, snowie eller gnu, men gissningsvis tippar vågskålen över i snowies favör.
Lär mer på www.bgsnowie.com. Där kan du också ladda ner ett gratis 20-dagars testprogram. Ungefär som knarklangarna gör: det är gratis i början tills man är beroende...
|
Topp |
|
|
Superflipp Användare

|
Skickat: 17 dec 2006 kl 22:34 | IP loggad
|
|
|
Hallå alla hjälpsamma.
Tycker att jag bara blir sämre och sämre ju mer jag läser och försöker lära mig. Tror att jag tänker för mycket, om man nu kan göra det.
Nu ska jag bara spela och spela istället, eller finns det någon som har något annat förslag.
Mvh
Han som blir sämre...
|
Topp |
|
|
Snowie Användare

Registrerade sig: 12 nov 2006 Land: United States
Inloggad: Nej Inlägg: 9
|
Skickat: 18 dec 2006 kl 12:41 | IP loggad
|
|
|
Spela du - Träning är bara för obegåvade!
|
Topp |
|
|
Superflipp Användare

|
Skickat: 19 dec 2006 kl 20:52 | IP loggad
|
|
|
ha ha ha
|
Topp |
|
|
Komodo Användare

Registrerade sig: 04 maj 2004 Land: Sverige
Inloggad: Nej Inlägg: 95
|
Skickat: 23 apr 2013 kl 10:50 | IP loggad
|
|
|
Vet inte om du fortfarande är inne här, men jag har "Backgammon for serious players" av Bill Robertie till salu om du är intresserad. Du kan få den för 50kr plus ev frakt
|
Topp |
|
|
Matilda_J Användare

Registrerade sig: 20 jul 2016 Land: Sverige
Inloggad: Nej Inlägg: 7
|
Skickat: 25 jul 2017 kl 18:36 | IP loggad
|
|
|