Vad händer just nu i forumet? Topp 20    Aktiva ämnen  Aktiva ämnen   Visa lista på alla användare Användare   Sök Sök    Hjälp  Hjälp
   Registrering  Registrering    Logga in  Logga in
Uppsala
 SBGFs forum: Uppsala
Rubrik Ämne: Årsmöte, UM och Nyårsrullen 14/1 20 SkickaSkicka
Författare
Meddelande << Föregående ämne | Nästa ämne >>
Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 25 apr 2004
Land: Sverige
Inloggad: Nej
Skickat: 28 nov 2006 kl 09:29 | IP loggad Citera Micke Nilsson

* Söndag 14/1 2007, 13.00.

Uppsala Backgammonförenings årsmöte. Alla medlemmar är välkomna och uppmanas att delta på årsmötet, där vi bl a fastställer torsdagsturneringarnas avgifter, kriterier för att kvarstå på rankinglistan m m. Även utomsocknes som brukar delta på torsdagsturneringarna är välkomna med förslag, även om endast medlemmar har rätt att rösta.

* Söndag 14/1 2007, 14.00 (eller så snart årsmötet är avslutat, dock ej före 14.00).

Uppsalamästerskapet, där de 8 främsta på 2006 års sista fastställda Uppsalaranking, efter slutspelets matcher, tävlar om ära, en prispott och en ståtlig pokal. Vid bortfall fyller vi på från plats 9 osv tills vi får 8 startande. (De som inte får plats på Uppsalamästerskapet kan dock göra upp om Nyårsrullen, se nedan.) För att få vara med på denna slutliga rankinglista gäller de kriterier som fastställdes på 2006 års årsmöte:

För att räknas som aktiv medlem och därmed få finnas kvar på rankinglistan och kunna kvalificera sig till Uppsalamästerskapet har tidigare krävts att man spelat en (1) rankingmatch under året. Detta krav bestämdes under årsmötet att ska skärpas betydligt. För att få vara kvar på rankinglistan vid årets slut krävs från och med 2006 att en spelare deltagit vid totalt sex turneringstillfällen där Uppsalaranking beräknas. Giltiga turneringar under året är: Uppsalamästerskapet eller Nyårsrullen, Williams Cup, det nyinstiftade klubbmästerskapet, torsdagsturneringarna, poängjaktsslutspelet samt söndagsturneringar när turneringsspel blir av.

* Söndag 14/1 2007, 14.00 (eller så snart årsmötet är avslutat, dock ej före 14.00).

Nyårsrullen. Denna turnering är öppen för alla spelare som är medlemmar i UBGF eller SBGF, eller som löser medlemsavgift på plats, som inte får delta i Uppsalamärskapet. Anmälningsavgiften till turneringen är 100 kr, med en frivillig sidopott på 100 kr. En liten slant dras från den totala prispotten för att täcka kostnaden för den lilla, men tjusiga, pokal som vinnaren får, förutom en liten vinstsumma.
Topp Se Micke Nilsson's Profil Sök efter andra inlägg av Micke Nilsson Besök Micke Nilsson's Hemsida

Uffe K
Användare
Användare

Registrerade sig: 27 okt 2006
Skickat: 11 jan 2007 kl 19:38 | IP loggad Citera Uffe K

Publicerade ursprungligen detta under "Torsdagsturneringar" men såg att det förmodligen passar bättre under denna kategori...

Hej alla BG-lirare i Uppsala!

Jag skriver detta inför årsmötet på söndag med anledning av vår förenings osportsliga regler för deltagande i Uppsalamästerskapet. För dig som tänkt komma till årsmötet kan det vara värt att ägna några minuter åt denna text!

Först och främst vill jag påpeka att jag själv uppfyller kraven för deltagande i uppsalamästerskapet, jag är fortfarande rankad 1a och har spelat sex rankinggrundade turneringar under året som gått. Jag skriver alltså inte detta för att reglerna missgynnar mig personligen, anledningen till denna text är att jag vill visa hur osportsliga våra regler blivit genom förra årets årsmöte och att det är nödvändigt att vi har sportsligt mer rättvisa regler.

Så........

Den självklara tanken med olika mästerskap är naturligtvis att kora en mästare. För att mästartiteln överhuvudtaget ska ha något värde måste naturligtvis de bästa spelarna få delta utan undantag. Detta är naturligtvis en självklarhet för alla - utom möjligtvis för deltagarna vid förra årets årsmöte (tyvärr måste jag säga eftersom jag nu känner alla som var där). Alla förstår att reglerna för SM skulle vara osportsliga om exempelvis de tre högst rankade i Sverige inte fick delta. Dessutom skulle en eventuell vinst i SM inte kännas så kul när man samtidigt vet att dom bästa inte ens fick vara med.

Tanken med Uppsalamästerskapet har naturligtvis alltid varit att avgöra vem som skall få äran att kalla sig Uppsalamästare i backgammon. För att inte turneringen skulle få för många deltagare, och därmed bli för lång (olika anledningar, bland annat öppettider), har turneringen dock varit begränsad till de åtta högst rankade spelarna i Uppsala. Vi har dessutom alltid haft hårdare krav för deltagande i ”vårt” mästerskap än exempelvis förbundet haft för SM eftersom vi krävt att spelare som ska delta i Uppsalamästerskapet dessutom måste ha spelat någon turnering under året som gått.

Genom förra årets årsmöte ändrades dock reglerna för deltagande i Uppsalamästerskapet. Eftersom man nu måste delta vid minst sex turneringar under året så är det inte längre de bästa spelarna som får delta. Jag själv klarade precis gränsen. Jag hade egentligen inte tid men fick tvinga mig själv till den sista torsdagsturneringen för att precis klara gränsen på sex spelade turneringar under året. Hade jag inte gjort det hade de tre bästa spelarna inte fått delta vid Uppsalamästerskapen eftersom både Einar och Dennis nu faller bort på grund av de nya reglerna, och ja om någon undrar - Jag, Einar och Dennis är ohotat de tre bästa spelarna i Uppsala backgammonförening (någon med ett ego som överglänser fömågan håller kanske inte med, men det är i alla fall fakta). En annan spelare som spelat under året och definitivt tillhör de åtta bästa spelarna i Uppsala är Danne Sandberg, men han får inte heller vara med i Uppsalamästerskapet. Att argumentera att exempelvis Einar ändå inte skulle ha möjlighet att komma hit från Gotland till Uppsalamästerskapet är irrelevant, han ska i vilket fall inte stoppas av osportsliga regler (Einar står visserligen, som hedersordförande, kvar på rankinglistan men får inte delta vid mästerskapet). Detta gäller naturligtvis även Dennis och Danne vilket gör att tre av Uppsalas åtta bästa spelare inte ens får delta i det mästerskap som ska kora Uppsalas mästare. Och som sagt, jag själv klarade precis gränsen på sex turneringar i den allra sista torsdagsturneringen (att jag varit rankad 1a i Uppsala senaste åren är irrelevant enligt reglerna om jag inte tagit mig tid för sista torsdagsturneringen)...

För ett antal år sedan ville vi i den dåvarande styrelsen hitta något sätt att premiera frekvent spelande på våra torsdagsturneringar. Vi införde då poängjakten och poängjaktsslutspelet. Detta gav andra än de allra bästa spelarna möjligheten att vinna en titel genom att spela ofta (poängjakten) och dessutom få fördel i poängjaktsslutspelet genom direktkvalifikation till kvartsfinal om man tillhör de fyra som plockat flest poäng. I poängjakten är de flesta av Uppsalas nuvarande bästa spelare dock chanslösa eftersom de av olika anledningar inte har möjlighet att delta så ofta (Exempelvis Jag, Einar, Dennis och Danne – och vi fyra tillhör alla definitivt ”topp åtta” i Uppsala). Genom senaste årsmötets beslut om nya (osportsliga enligt mig) regler för deltagande i Uppsalamästerskapet är det endast jag av dessa fyra som ens får delta. Jag vill inte peka ut någon/några specifikt, men under den bitvis häftiga argumentationen under förra årets årsmöte kändes det starkt att vissa verkligen såg sin chans... Vissa såg chansen att bli rankad blande de åtta högsta om flera toppspelare spelat för få turneringar under året, och därigenom plockades bort från rankingen, och andra såg chansen att försvaga startfältet i Uppsalamästerskapet genom samma regelkonstruktion.

Jag själv borde kanske vara glad att några att Uppsalas bästa spelare inte får vara med i mästerskapet eftersom mina chanser att vinna nu har ökat dramatiskt. Men jag ser det självklart inte så. Jag tycker det är ömkligt, ja rent av patetiskt, att vissa ville driva igenom dessa osportsliga regeländringar - antingen för att själv få chansen att delta i mästerskapet eller för att deras egna vinstchanser i mästerskapet skulle öka. Värdet av att vinna Uppsalamästerskapet har ju minskat dramatiskt nu, men det kanske inte betyder något för de som tyckte att några av de bästa spelarna inte borde få vara med i mästerskapet...

Vi hade tidigare en titel för de bästa spelarna (Uppsalamästerskapet) och en titel som premierade mycket deltagande i torsdagsturneringar (poängjakten). Efter förra årets årsmöte kan några av de bästa spelarna inte längre vinna någonting längre eftersom det, både för uppsalamästerskapet och poängjakten, numer krävs att man deltagit i massor av turneringar under året. Varför ska överhuvudtaget de bästa spelarna i Uppsala fortsätta spela? Eller var det just det som var målet med regeländringen, att få de bästa spelarna att lägga brädet på hyllan för gott så att några mediokra halvfigurer får glänsa lite. Men glansen av en titel i Uppsalamästerskapet har tyvärr nästan försvunnit helt nu när några av dom bästa inte får vara med. Vi kan dock göra något åt saken till nästa år – vi kan ändra reglerna igen vid söndagens årsmöte. Frågan är ju vad vi vill ha för typ av mästerskap. Ska mästerskapet kora en värdig mästare i Uppsala eller ska alla titlar vara vikt bara för de få som spelar mest men inte bäst? Ett alternativ är att återgå till de regler vi haft under hela vår förenings tid, dvs att det krävs deltagande vid en turnering under året, samt vara rankad bland de åtta främsta, för att kvalificera sig till Uppsalamästerskapet. Om det ändå anses nödvändigt att tvinga spelare att spela mer än dom har tid till kan jag föreslå en kompromiss: För deltagande i Uppsalamästerskapet krävs deltagande i tre rankinggrundande turneringar, samt att man är rankad blande de åtta främsta. Men det kanske bästa alternativet, och det överlägset mest sportsligt korrekta, vore ändå att släppa mästerskapet fritt och låta alla medlemmar som vill ställa upp också får göra det – då skulle Uppsalamästerskapet också verkligen bli ett mästerskap...

Jag hoppas verkligen ni förstår mig rätt. De nuvarande osportsliga reglerna gynnar ju faktiskt mig personligen eftersom konkurrensen i Uppsalamästerskapet inte kommer att bli så hård som det kunde ha blivit om de bästa fått vara med. Däremot känns det djupt orättvist mot de bra spelarna som borde få vara med i mästerskapet men nu inte får det, och man kan dessutom fråga sig om årets vinnare ens kan kalla sig ”Uppsalamästare i backgammon”. Den missriktade ”jämlikheten” mellan bättre och sämre spelare där sämre spelare kvoteras in i Uppsalamästerskapet på de bättre spelarna bekostnad måste med nödvändighet ändras. Personligen anser jag att de nuvarande reglerna är skrattretande korkade för att uttrycka mig milt...

Med vänlig hälsning

/ Ulf Kristiansson

Ps: Det argument som alla föll för vid förra årsmötet var att jag, som var rankad 1a, måste komma och spela ofta för att min ranking skulle sjunka "tillräckligt" snabbt (att jag dessutom måste förlora verkar det inte vara någon som fattade vid det tillfället - och min högre ranking beror ju inte på att jag är ett lätt offer vid brädet). Dessutom skulle den enda chansen för vissa att bli högt rankad vara att möta mig eller Einar så att deras ranking ökade "tilläckligt" snabbt (samma personer förstod inte heller att ni faktiskt måste slå oss också, annars är det ju ER ranking som sjunker). Den som förstår hur ranking fungerar inser hur ologiskt resonemanget var eftersom rankingskillnader i slutändan baseras på styrkeförhållandet vid brädet. Är rankingsystemet bra utformat står ju rankingen, och rankingförändringar efter matcher, i perfekt korrelation med sannolikheterna mellan olika personer att vinna matcher över varandra. Om man vill öka sin ranking ska det inte spela någon roll vem man möter, det enda som är är viktigt för att öka sin ranking är att man utvecklats till en bättre spelare än vad den egna rankingen "säger"...

Topp Se Uffe K's Profil Sök efter andra inlägg av Uffe K

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 25 apr 2004
Skickat: 15 jan 2007 kl 08:56 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Uppsalamästerskapet och Nyårsrullen. Ett stort grattis till Martin Alm som vann sitt tredje Uppsalamästerskap (lika många vinster som Einar, men Göran har flest titlar med sina fyra) efter finalvinst mot Rizgar. Nyårsrullen vanns något överraskande av Micke Nilsson (första turneringsvinsten i Uppsala bortsett från torsdagsturnerigngarna efter en mängd finalförluster), efter finalvinst mot Ali.

Beslut från Årsmötet 2007:

• Årsmötet beslutade att ändra kriterierna för att få kvarstå på rankinglistan vid årets slut och därmed ha möjlighet att kvalificera sig till Uppsalamästerskapet. Kravet på sex turneringstillfällen dras tillbaka och vi går tillbaka till de gamla reglerna som säger att det räcker med betald medlemsavgift (250 kr) och att man deltagit vid en UBGF-turnering som är rankinggrundande (Torsdagsturneringarna inklusive slutspel, Uppsalamästerskapet, Klubbmästerskapet och Nyårsrullen)
  • Årsmötet beslutade att för att en spelare ska få bibehålla sin rating vid årets slut måste man ha deltagit i tre rankinggrundande turneringar under året. Om man inte deltar i någon turnering dras det av 12 poäng (3 x 4) från spelarens tidigare rating (dock aldrig ner under 1000). Detta motsvarar att spelaren skulle ha deltagit i tre turneringar och förlorat samtliga matcher. För varje spelad rankingturnering minskas avdraget med 4 poäng. Om en spelare alltså endast deltar i en turnering under året blir ratingavdraget 8 poäng och om man spelat två turneringar blir avdraget följdaktligen 4 poäng.
  • Årsmötet beslutade att för första gången i modern tid justera deltagaravgiften i torsdagsturneringarna. Avgiften för spelare rankade 1-15 höjs från 60 kr till 100 kr och avgiften för spelare rankade 16 och lägre höjs från 40 kr till 60 kr. Styrelsen fick i uppdrag att utvärdera avgiftshöjningen efter tre månader och fick mandat att vid behov ( t ex vid kraftiga protester och avhopp) justera avgifterna då.
  • Årsmötet beslutade att ge Micke Nilsson förnyat förtroende som ordförande. Till nya styrelseledamöter valdes Ali Marankoz (ansvarig för marknadsföring) och Niklas Farhat (ansvarig för trivselfrågor) samt till suppleant Mattias Rosendahl.
  • Tidigare under 2006 hade röster höjts om höga priser på bland annat öl på Williams. Till dessa informerade Said om att de säljer en pint Tuborg för 40 kronor, vilket måste anses vara ett mycket bra pris. Vad gäller maten verkade det inte gå att göra särskilt mycket.
  • Då det inte hade kommit in några förslag på ny logo för UBGF (Simon Olsson visade dock upp ett "work in progress" som verkade lovande). Efter att vi fått in färdiga förslag är målet att rösta om en ny logo i slutet av februari. Då har förhoppningsvis utlovade förslag från diverse löst Stockholmsfolk även kommit in. Det vinnande bidraget belönas med fritt inträde i valfri av UBGF anordnad turnering under 2007.

Topp Se Micke Nilsson's Profil Sök efter andra inlägg av Micke Nilsson Besök Micke Nilsson's Hemsida

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

SkickaSkicka
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till:
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum