Vad händer just nu i forumet? Topp 20    Aktiva ämnen  Aktiva ämnen   Visa lista på alla användare Användare   Sök Sök    Hjälp  Hjälp
   Registrering  Registrering    Logga in  Logga in
SBGF styrelse, förbundsfrågor, stadgar, protokoll, möten m.m.
 SBGFs forum: SBGF styrelse, förbundsfrågor, stadgar, protokoll, möten m.m.
Rubrik Ämne: Följs våra stadgar? SkickaSkicka
Författare
Meddelande << Föregående ämne | Nästa ämne >>
pom
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 30 apr 2004
Land: Sverige
Inloggad: Nej
Skickat: 20 aug 2007 kl 17:34 | IP loggad Citera pom

Jag har en liten undran som blivit aktuell under senaste tiden.

Innan jag kommer till mina spörsmål vill jag först poängtera att "Vi har därför inga fördyrande lokaler..." bör tas bort från hemsidan eftersom detta inte stämmer längre.

Nåväl enligt §4, Medlemsavgifter, så "...årsavgift för påföljande år som bestäms av årsmötet."   Då kommer frågan om den avgift som ska tas ut för att besöka "Grottan" ses som en årsavgift eller om detta är en "övrig avgift" som styrelsen kan fastställa? 

Det framgår inte av artikeln av Herr Ordförande om avgiften är på årsbasis eller om detta är en engångsavgift, som ej behöver förnyas. I det första fallet så är det en årsavgift och i så fall stadgevidrigt. I det andra fallet så kan det nog passera som styrelseansvar.

Det som verkligen står i artikeln är "
Pengarna behövs för att finansiera första hyran och medlemskortet är också en förutsättning för serveringstillstånd." Den första delen kan jag förstå men den andra delen har jag fått för mig att en sluten förening, som SBGF är det ett medlemskap som behövs för ett serveringstillstånd. Det har vi ju redan.

Jag misstänker att alla våra tävlingar kommer att gå i den nya lokalen så den egentliga avgiften för en ny medlem är alltså 200:- om den vill vara med i en turnering.

Genom att blöta fingret och hålla upp den i luften så siar jag om att SO kommer att gå på samma ställe. Om jag har rätt i detta hur kommer det att lösas för våra utländska gäster/vår utländske gäst?

Topp Se pom's Profil Sök efter andra inlägg av pom

Staffan
Moderatorer
Moderatorer

Registrerade sig: 17 dec 2004
Skickat: 20 aug 2007 kl 22:33 | IP loggad Citera Staffan

Kom igen Pom, det är väl ingenting att bråka om... Att vi äntligen genom ett par eldsjälar har fått en lösning på våra ständiga lokalproblem som såg ut att växa oss över huvudet. Vi var inte välkomna någonstans utan att det skulle tas ut betydande extrakostnader av varje spelare.
Nu får vi ett ställe där vi kan genomföra seriespelet som annars såg ut att vara i fara. Detta till det facila priset av 3-4 kr per spelare och gång för de som spelar mycket. Är det något att tjafsa om? Jag tycker du ska ta upp en applåd istället.
Formellt har du inte mycket att bråka om heller. Det är inte frågan om någon avgift till förbundet och det är inte heller förbundet som har fastställt den. Vad vi har gjort i styrelsen är att besluta att serien och söndagsturneringar ska spelas i Grottan, väl medvetna om villkoret från ägarna av lokalen att tillträde till lokalen ska kosta 100:- per år och spelare.
Detta alternativ var överlägset bäst och billigast bland de möjligheter vi hade.
Hälsningar
Staffan
Topp Se Staffan's Profil Sök efter andra inlägg av Staffan Besök Staffan's Hemsida

pom
Vana användare
Vana användare

Skickat: 20 aug 2007 kl 22:51 | IP loggad Citera pom

Se där ett formellt svar. Det är alltså en årsavgift som räknas som övrig avgift som fastställs av lokalägarna.

Att det är det billigaste alternativet tror jag absolut om man samtidigt ska kunna ha en fast lokal.

Hur ska en prova-på-spelare agera för att kunna prova på?

bitte
Användare
Användare

Registrerade sig: 17 jun 2004
Skickat: 20 aug 2007 kl 23:15 | IP loggad Citera bitte

Pom

Som svar på frågorna om medlemskortet ska vi kanske förtydliga.

Avgiften på 100:- är inte en extra medlemsavgift till SBGF. Den är en hjälp till att betala första månadshyran för lokalen. Eftersom vi ligger ute med en hel del pengar för material,  möbler och andra inventarier och de få speltillfällena i september inte räcker så långt, valde vi det här sättet att komma i gång.

Själva kortet är att se som en försäkring för oss när det gäller att kunna fungera som "sluten förening" när det gäller serveringstillstånd. För personer som deltar i SO och övriga som är tillfälliga gäster kommer vi att skriva ett medlemskort, fast utan kostnad.

Och Pom... "fördyrande lokaler"... är 8 kronor och 33 öre per månad att se som en hög summa för en medlem i SBGF som får en klubblokal?

Bitte och Douglas

Topp Se bitte's Profil Sök efter andra inlägg av bitte

pom
Vana användare
Vana användare

Skickat: 20 aug 2007 kl 23:32 | IP loggad Citera pom

bitte skrev:

Och Pom... "fördyrande lokaler"... är 8 kronor och 33 öre per månad att se som en hög summa för en medlem i SBGF som får en klubblokal?

Tack för ert snabba och förtydligande svar. Nej det är inte kostnaden i sig, utan mer vad som gällde. Den inledande artikeln antydde att det skulle komma en andra hyra och en tredje...

Dessutom verkar allt vara i sin ordning vad det gäller stadgar. Att ni dessutom tänkt genom kommande små problem är ju ett stort plus.

Hoppas det kommer att gå bra. Jag beundrar ert engagemang.

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

SkickaSkicka
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till:
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum