Vad händer just nu i forumet? Topp 20    Aktiva ämnen  Aktiva ämnen   Visa lista på alla användare Användare   Sök Sök    Hjälp  Hjälp
   Registrering  Registrering    Logga in  Logga in
Förslag, förbättringar och vanliga frågor
 SBGFs forum: Förslag, förbättringar och vanliga frågor
Rubrik Ämne: Umgängestonen på Forumet SkickaSkicka
Författare
Meddelande << Föregående ämne | Nästa ämne >>
Staffan
Moderatorer
Moderatorer

Registrerade sig: 17 dec 2004
Inloggad: Nej
Skickat: 24 nov 2007 kl 10:25 | IP loggad Citera Staffan

Inom BG-världen har vi vant oss vid att tonen är ganska rå, men oftast hjärtlig, och ett visst mått av hån hör till vardagen.
Detta gäller framförallt IRL, men har också sökt sig in i den virituella världen på vårt forum, vilket inte alltid är lika acceptabelt.

Skillnaderna är två:
Dels känns ett skriftligt offentligt påhopp som ligger ute för hela världen att se betydligt allvarligare än ett förfluget ord när känslorna svallar runt ett spelbord.
Dels döljer sig ofta avsändaren bakom ett anonymt nick, vilket kanske gör att vederbörande lätt blir lite mer vårdslös med vad han säger.

Jag tror att vi nu har kommit dithän att debatten riskerar kvävas på vårt forum då många avstår från att lufta sina synpunkter där pga rädsla för att bli påhoppade och nedgjorda. Det är inte acceptabelt och som moderator kommer jag att försöka ta mitt ansvar och bidra till att strama upp umgängestonen i debatten.

Det kommer jag att göra genom att ta bort alla inlägg som angriper enskilda personer och som kan uppfattas kränkande av den som är måltavlan.

Det är alltid tillåtet att ha en avvikande uppfattning i sak, det är välkommet och det berikar debatten. Men det är inte tillåtet att yttra sig förklenande eller kränkande om den person som framför en åsikt, hur korkad man än tycker att den är. Bemöt ett sådant inlägg med sakliga argument, inte personliga påhopp!

Jag hoppas ni hjälper mig genom att tänka er för en extra gång innan ni postar ett inlägg. Försök att tänka er in i hur mottagaren av ett meddelande reagerar, och om det finns risk för att han/hon blir ledsen eller kränkt, tänk om och omformulera!
Känner man sig tvungen man hoppa på någon personligen, gör detta via privat meddelande eller allra helst öga mot öga då vederbörande har en chans att försvara sig.

Tack för hjälpen

Staffan
moderator

Redigerad av Staffan den 26 nov 2007 kl 14:41
Topp Se Staffan's Profil Sök efter andra inlägg av Staffan Besök Staffan's Hemsida

Bfot
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 04 aug 2004
Skickat: 26 nov 2007 kl 13:59 | IP loggad Citera Bfot

Bra Staffan. Det kommer garanterat bli ett livligare - och därmed roligare! - forum om folk inte riskerar idiotförklaras för att man kommer med ett inlägg.

Staffan
Moderatorer
Moderatorer

Skickat: 26 nov 2007 kl 14:21 | IP loggad Citera Staffan

Jag hoppas det. Men jag blir lite orolig då det har varit osedvanligt lugnt sedan jag postade mitt inlägg. De vanliga skribenterna kanske fick skrivkramp nu då de inte får vara lika elaka längre

Redigerad av Staffan den 26 nov 2007 kl 16:56
Topp Se Staffan's Profil Sök efter andra inlägg av Staffan Besök Staffan's Hemsida

Bfot
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 04 aug 2004
Skickat: 26 nov 2007 kl 16:17 | IP loggad Citera Bfot

Staffan skrev:
.....osedvanligt lungt sedan jag .....

Lungt? LUGNT heter det ju! Kan du inte stava din jäkla...... nä visst ja, vi ska ju vara snälla mot varandra numera.

Staffan
Moderatorer
Moderatorer

Skickat: 26 nov 2007 kl 16:25 | IP loggad Citera Staffan

...messerschmidt....

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Registrerade sig: 25 apr 2004
Land: Sverige
Skickat: 26 nov 2007 kl 22:09 | IP loggad Citera DrDägge

Bfot skrev:
Bra Staffan. Det kommer garanterat bli ett livligare - och därmed roligare! - forum om folk inte riskerar idiotförklaras för att man kommer med ett inlägg.

Jo, det var verkligen förlösande. Nu har man nästan svårt att hänga med i alla olika trådar med "livliga" diskussioner. Och eftersom jag själv ofta undvikit att posta mina blygsamma åsikter pga det hårda klimatet så ser jag verkligen fram emot den nya strömmen av inlägg, men ta det lungt, inte alla på en gång.

Doktorn 

Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

deuce
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 28 okt 2005
Skickat: 28 nov 2007 kl 10:12 | IP loggad Citera deuce

Topp Se deuce's Profil Sök efter andra inlägg av deuce

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

SkickaSkicka
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till: